تقلب در انتخاب نامزد نمایندگی اقلیت زرتشتیان کرمان در مجلس شورای ملی توسط دکتر فرهنگ مهر و حزب ایران نوین در سال 1352


12 اسفند 1402


   از: 8ه‌                                                  شماره: 5020 / 58

     به: 341                                               تاریخ: 8 / 3 / 52    

 

موضوع: دکتر بوذرجمهر مهر

  اخیراً ستاد انتخاباتی جهت نظارت بر انتخابات نماینده اقلیت زرتشتی برای نمایندگی مجلس شورای ملی تشکیل و قرار شده است روز 10 / 5 / 52 [10 / 3 / 52 صحیح است] دکتر فرهنگ مهر که از معمرین اقلیت زرتشتی می‌باشد و برای موفقیت برادرش در انتخابات فعالیت می‌نماید به کرمان وارد شود. رقیب انتخاباتی آقای دکتر مهر دکتر فریدون ورجاوند می‌باشد.

نظریه یکشنبه: صحت خبر مورد تأیید است. دادگستر

نظریه سه‌شنبه: نظریه یکشنبه تأیید می‌شود. یگانه

نظریه چهارشنبه: گزارش خبر صحت دارد. حاذق

 

 

 

 

                     از: 20 ه‌ ‌‌21                                                        شماره: 76643 / 20 ه‌ ‌21

                     به: 341                                                             تاریخ: 15 / 3 / 52

 

انتخابات مجلس شورای ملی

  1- حدود یک سال قبل دکتر اسفندیار یگانگی (نماینده اقلیت زرتشتی مجلس شورای ملی) به علت بیماری قلبی در امریکا در گذشت و از آن تاریخ تاکنون اقلیت مزبور در مجلس شورای ملی نماینده‌ای نداشتند. اخیراً تصمیم گرفته شد که نماینده‌ای تعیین نمایند در نتیجه قرار است روز جمعه 18 / 3 / 52 در انجمن زرتشتیان به همین منظور اخذ رأی به عمل آید.

کاندیدای نمایندگی عبارتند از:

الف- دکتر بوذرجمهر مهر برادر دکتر فرهنگ مهر رئیس دانشگاه پهلوی شیراز – استاد دانشگاه و عضو فعلی انجمن شهر تهران و عضو حزب ایران نوین.

ب- دکتر ورجاوند متخصص بیماری‌های زنان و رئیس سابق بیمارستان ورجاوند.

2- در هفته نامه رنگین کمان مورخه 12 / 3 / 52 مقاله‌ای در زمینه نماینده اقلیت زرتشتیان درج که خلاصه آن به شرح زیر است:

«به موجب شرحی که در هوخت(ارگان انجمن زرتشتیان) نوشته شده بود جلسه‌ای با شرکت سران جماعت زرتشتی تشکیل از چهارده نفر، 10 نفر به دکتر ورجاوند رأی داده‌اند با توجه به این که یک نفر رأی سفید داده است و دو رأی به اسم دونفر کاندیدای دیگر که یکی دکتر بوذرجمهر مهر بوده، داده شده است. پس می‌توان گفت دکتر ورجاوند که علاوه بر خدمات پزشکی به جامعه زرتشتیان حدود 75 درصد آراء دارد.

در چنین شرایطی دکتر فرهنگ مهر (رئیس دانشگاه پهلوی) از شیراز به تهران آمده است و به حزب ایران نوین متوسل شده است. عجب اینست که دولت حزبی و تشکیل ستاد انتخاباتی و ارعاب مشغول جمع‌آوری کارت‌های انتخاباتی برای ریختن رأی به اسم آقای دکتر بوذرجمهر مهر هستند.

در ستاد انتخاباتی کرمان (نقل از شماره 1772 روزنامه اندیشه کرمان) که عضو حزب ایران نوین هستند برای انتخاب نماینده زرتشتیان که از نظر حزب ایران نوین جز دکتر بوذرجمهر نیست انتخاب شده‌اند و در جاهای دیگر هم حزب مشغول فعالیت است. اخوی دکتر بوذرجمهر در تهران گفته است: «امر است، دستور است، کار اخوی تمام است.» با داشتن یک رأی در مقابل ده رأی طبیعی دکتر ورجاوند با مداخله و به کار انداختن امکاناتی که حزب دولتی دارد به مجلس بفرستند. زرتشتیان می‌گویند اگر امر است، دستور است گردن ما از مو باریکتر، مطیع هستیم. اگر قرار است زرتشتیان نماینده خود را به مجلس بفرستند احتیاجی به قیم نیست و این گفتار دکتر مهر باعث تفرقه در جماعت زرتشتی است.»

3- چندی قبل دکتر بوذرجمهر مهر به اتفاق دکتر اردشیر شهریاری (نایب رئیس انجمن و دندانپزشک بیمارستان دادگستری) به شهرستان یزد عزیمت تا با نفوذ دکتر شهریاری آراء کافی را به دست آورد.

نظریه شنبه: دکتر فرهنگ مهر و حزب ایران نوین سعی می‌نمایند که دکتر بوذرجمهر را روانه مجلس شورای ملی کنند در صورتی که یاد شده فقط 25% آراء زرتشتیان را دارد.

دکتر ورجاوند از نظر کلی وجهه بهتری در اقلیت زرتشتی دارد و 75% آراء دارد و نمایندگی به نفع وی خواهد بود، فعالیت‌های حزب ایران نوین و دکتر فرهنگ مهر موجب ناراحتی اقلیت زرتشتی شده است.

نظریه یکشنبه: هر دو نفر کاندیدای نمایندگی (دکتر ورجاوند. دکتر بوذرجمهر مهر) در بین اقلیت زرتشتی دارای محبوبیت خاصی می‌باشند ولی دکتر ورجاوند با توجه به اقداماتی که تاکنون برای زرتشتیان انجام داده بیشتر مورد توجه است اصلح است که حزب ایران نوین و دکتر فرهنگ مهر در انتخابات علناً مداخله نکرده تا فرد شایسته انتخاب شود. زرند.

نظریه سه‌شنبه: نظریه یکشنبه مورد تأیید است. آموز

نظریه چهارشنبه: نظریات فوق صحیح است. انجمن

 

 

 

 

 

 

 

 

آقای دکتر بوذرجمهر مهر

(حوزه انتخابیه اقلیت زرتشتیان)

تخت طاووس- خیبان میرعماد، خیابان هفتم، شماره 19

تلفن منزل: 843700، دفتر: 820812

 

 

 

              از: کرمان                                                           شماره: ه‌ ‌5232      

             به: کل سوم 341                                                 تاریخ: 18 / 3 / 52

 

پیرو شماره: ه‌ ‌3226 مورخ 17 / 3 / 52

  اخذ و قرائت آرای انتخابات اقلیت زرتشتی کرمان ساعت 1830 روز جاری خاتمه و در نتیجه آقای بوذرجمهر مهر حائز رأی اکثریت آرا گردیده است.

 

رئیس ساواک کرمان – آرشام

ساعت دریافت: 1840

گیرنده: سلطانی نژاد

به عرض معاونت یکم رسید فرمودند در این مورد گزارشی از طریق بخش 343 واصل که به عرض رسیده است. 19 / 3 / 52

 

 

 

از: یزد                                                          شماره: 645 / 24 

به: 341                                                        تاریخ: 19 / 3 / 52

 

  روز 18 / 3 / 52 اخذ رأی به منظور انتخاب نماینده اقلیت زرتشتی در مجلس شورای ملی انجام و آقای دکتر بوذرجمهر مهر با 993 رأی از حوزه فرمانداری کل یزد حایز اکثریت و دکتر ورجاوند با 546 رأی در ردیف دوم قرار گرفته است.

خرم‌زاده

 

 





دکتر فرهنگ مهر



دکتر بوذرجمهر مهر

منبع: بایگانی پرونده انفرادی دکتر بوذرجمهر مهر در ساواک.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.