گزارشی از تاریخچه چاپ و جمع‌آوری کتاب فراموشخانه و فراماسونری در ایران نوشته اسماعیل رائین


09 دي 1401


از: بخش 325                                                            تاریخ: 10 / 12 / 47

 

گزارش

درباره: کتاب فراموشخانه و فراماسونری در ایرن

محترماً به استحضار عالی می‌رساند:

حدود بیست روز پیش تیمسار سپهبد ریاست معظم ساواک ابلاغ فرمودند تحقیق شود که کتابی به نام فراماسونری در ایران یا خارج از کشور به چاپ رسیده است یا خیر؟

به عرض رسید که در گذشته کتاب‌های مختلفی در مورد فراماسونری چاپ شده و در سال جاری نیز کتابی در این زمینه به قلم کتیرائی چاپ گردید و کتاب دیگری هم به قلم اسماعیل رائین در دو جلد چاپ و اجازه توزیع نیز از وزارت فرهنگ و هنر اخذ ولی تاکنون مجلد نگردیده است.

مقرر فرمودند که یک نسخه از کتاب‌های مذکور تهیه و به عرض برسد و سپس فرمودند که کتاب‌های یادشده در اختیار آقای شریف‌امامی رئیس مجلس سنا قرار داده شود و چون در آن تاریخ آقای شریف‌امامی در مسافرت خارج از کشور بود پس از مراجعت بلافاصله در اختیار ایشان گزارده شد.

چند روز قبل از تاریخ ورود آقای شریف‌امامی اطلاع حاصل شد که جلد سوم کتاب مورد بحث زیر چاپ است، با تماس تلفنی که از طرف جناب آقای نخست‌وزیر و همچنین وزیر اطلاعات به عمل آمد اعلام شده بود که جلد سوم کتاب فوق در ایتالیا چاپ شده در پاسخ به عرض رسید که جلد سوم زیر چاپ می‌باشد و تاکنون اجازه توزیع اخذ نشده است و همچنین این کتاب در خارج از کشور چاپ نشده که ساواک از ورود آن به کشور در مرزها جلوگیری نماید این کتاب در چاپخانه داورپناه در داخل کشور چاپ شده و با اجازه وزارت فرهنگ و هنر که طی شماره 1248 مورخ 24 / 11 / 47 در کتابخانه ملی به ثبت رسیده آماده توزیع و فروش است.

توضیح:

(چنانچه نظر وزارت اطلاعات این بود که جلد سوم کتاب چاپ نگردد می‌بایستی اقداماتی به منظور جلوگیری از آن به عمل می‌آورد.)

به دنبال چاپ کتاب بلافاصله اوامری تلفناً از طرف جناب آقای نخست‌وزیر به ساواک ابلاغ گردید که جلد سوم کتاب فراماسونری جمع‌آوری شود که پس از به عرض رسانیدن اوامر نخست‌وزیر، اوامر تیمسار ریاست معظم ساواک طی شماره 80546 / 325 ـ 27 / 11 / 47 جهت جمع‌آوری کتاب مذکور به وزارت اطلاعات و شهربانی کل کشور ابلاغ گردید.

همچنین تیمسار ریاست ساواک مقرر فرمودند که اسماعیل رائین تحت مراقبت قرار گیرد در اجرای اوامر نامبرده تحت مراقبت قرار گرفت.

باتوجه به اینکه وظیفه اجرائی به عهده شهربانی کل کشور است حدود 800 نسخه جلد سوم کتاب فراماسونری که به طور پراکنده در نقاط مختلف توزیع شده بود وسیله ساواک جمع‌آوری و لیست اسامی اشخاصی که ناشر کتاب‌‌ها را نیز به آن‌ها هدیه کرده بود از مشارالیه اخذ و مشغول جمع‌آوری می‌باشیم.

استحضاراً معروض در صورت تصویب مراتب از شرف عرض پیشگاه مبارک ملوکانه بگذرد.

بررسی کننده... 10 / 12 / 47

رئیس بخش 325 ـ فردوس

رئیس اداره دوم عملیات و بررسی جهان‌بین

آقای فردوس نسخه اول گزارش کجاست؟ 10 / 12

محترماً به عرض می‌رساند گزارش مزبور در اجرای اوامر تیمسار معاونت محترم تهیه گردیده است. 10 / 12 / 47

 




منبع: پرونده انفرادی اسماعیل رائین در ساواک.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.