شکنجه‌گری به نام رضا عطارپور معروف به دکتر حسین‌زاده


12 اسفند 1399


رضا عطارپور‌ مجرد معروف به دکتر‌ حسین‌زاده در‌ سال 1317 در کاشان به ‌دنیا آمد. وی با مدرک دیپلم در تاریخ 15 / 3 / 38 به صورت روزمزد در ساواک استخدام شد و در تاریخ 5 / 8 / 38 به رسمی تغییر عضویت یافت. تحصیلات خود را تا مقطع فوق لیسانس علوم سیاسی ادامه داد و دوره‌هایی چون توجیه و حفاظت، تخصصی بررسی، نبرد پنهانی و جنگ‌های روانی را در آلمان گذرانید. او سمت‌هایی چون مسئول دایره 2، رئیس بخش 2 اداره یکم، معاون اداره پنجم عملیات و بررسی را عهده‌دار بود و در تاریخ 9 / 5 / 1351 رئیس اداره یکم عملیات و بررسی اداره کل سوم، و در تاریخ 10 / 5 / 57 معاون دوم اداره کل سوم گردید.وی به خاطر جدیت و تلاش در کار به دریافت نشان درجه 5 همایونی، نشان درجه 3 کوشش، نشان درجه 2 آبادانی و پیشرفت، مدال پهلوی، نشان درجه 2 همکاری، چهار فقره تقدیر مدیر مربوطه و یک فقره تقدیر تیمسار ریاست ساواک نائل آمد.
عطارپور 38 مأموریت اداری و آموزشی داشته که چهارده مورد آن در خارج از کشور از جمله اسرائیل و آلمان غربی و ... بوده است.

بهمن نادری پور معروف به تهرانی شکنجه‌گر دیگر ساواک در باره عطارپور می‌گوید:

«او در سال 46 که من در ساواک استخدام شدم رئیس بخش 312 بود که در آن زمان بخش 312 وظیفه‌اش جمع‌آوری اطلاعات درباره جبهه ملی و احزاب غیر کمونیست مخالف بود. او در کمیته‌های مختلف شرکت و همیشه فعال ما یشاء بوده از جمله گروه فلسطینی (گروهی کمونیست که اعضای آن قصد داشتند برای دیدن دوره به فلسطین بروند و یکی از اعضای معروف آن شکرالله پاک نژاد است) را کشف و در مراحل بازجویی از اعضای آن دخالت داشته، از بدو تشکیل کمیته 5 نفری در مهرماه سال 49 که بعداً من را هم به اصرار و گزارشی که برای ثابتی نوشت و نظر ثابتی را هم جلب کرد تا من به آن‌ها ملحق شوم، در کمیته فعالیت مؤثر داشته و در حقیقت کاشف گروه سیاهکل وی می‌باشد. او یکی از بانیان شکنجه به متهم و از عاملین مؤثر شدت شکنجه بوده است.
از سال 49 به بعد از جمله فعال‌ترین کارمندان و رؤسای ساواک در سرکوبی مبارزین بوده و برای بزرگ کردن خود هم در خیلی از مواقع مسائل کوچک را بزرگ جلوه می‌داده است. او مدتی معاون اداره دوم عملیات بررسی و سپس رئیس اداره یکم عملیات و بررسی، معاون کمیته و رئیس واحد اطلاعاتی کمیته مشترک ضد خرابکاری در این اواخر نیز معاون مدیر کل اداره سوم شده بود. وی در ماجرای شهادت 9 نفر زندانی که در اوین انجام شد نقش مؤثر داشته و طراح یا پیشنهاد کننده بوده است و احتمالاً زندانیان شهید را هم ممکن است انتخاب کرده باشد. دستور کشتن محمود نمازی و منصور فرشیدی را که از اعضای سازمان چریک‌های فدائی بوده‌اند او داد که به وسیله حسینی و بازجویان مربوطه پرویز متقی و محمد مقدم نثاری انجام شد به من هم گفته بود که انوشیروان لطفی را بکشم که من این کار را نکردم. به نظر من در جریان کشتن احمد آرامش و سید محسن سید باقری دخالت داشته است چون در محل ملاقات آن‌ها حاضر شده بوده است.»





رضا عطار‌پور معروف به دکتر حسین‌زاده








منبع: پرونده انفرادی نامبرده در ساواک و کتاب شکنجه‌گران می‌گویند، قاسم حسن‌پور، موزه عبرت، سال 1388.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.