یکی از سخنرانی‌های آیت‌الله هادی روحانی و سوابق سیاسی ایشان


19 مهر 1402


به: 2 ﻫ 1و 312                                                          شماره گزارش: 997  / 2ﻫ ب

از: 2ﻫ ب                                                         تاریخ گزارش: 17  / 6  / 36 [1356]

 

موضوع: روحانی واعظ مسجد گلشن بابل

عطف: 300  / 312 - 24  / 1  / 34

از اول ماه مبارک رمضان در مسجد گلشن واقع در شهدا خیابان فرح جنوبی برای مدّت یک ماه از نامبرده دعوت، یاد شده یکی از روحانیون با نفوذ اطراف بابل می‌باشد که روزهای اول موضوع سخنان خود را از جامعه‌ی اسلامی شروع و در بین سخنانش اظهار نارضایتی و ناامنی از مملکت مسموع است و روزها و شب‌های بعد رشته کلام را از جوانان و دستگاه‌های دولتی که حالت تمسخر و استهزاء داشته شروع و در مورخه‌ی 2  / 6  / 36 که محصّلین پرورشگاه نوشیروانی بابل از طریق پرورشگاه به مسجد آمده بودند یاد شده با دیدن این صحنه در مورد بی‌توجهی مسئولان مملکتی به این گونه افراد با قاطعیت هر چه تمام‌تر به زبان می‌آورده است. مورخه‌ی 5  / 6  / 36 در مورد افرادی که در زندان امنیتی کشور بی‌گناه به سر می‌برند سخن به میان آورده و موضوع را به قیصر روم، معاویه و یزید و امثال آن‌ها که در زمان خلافت ظلم و ستم بر مردم روا می‌داشتند منتسب می‌نمود.

نظریه‌ شنبه: جوانان بابل از طرفداران پروپا قرص نامبرده هستند که برای استماع سخنان وی اکثراً جهت گرفتن جا چند ساعت قبل از سخنرانی وقت خود را در محل مسجد تلف می‌نمایند.

نظریه‌ یکشنبه: این خبر از طریق همکار دیگر نیز تأیید گردیده و به نظر می‌رسد تذکر به یاد شده از طریق شهربانی و گرفتن تعهد از وی به منظور عدم تخریب و تحریک افکار عمومی به خصوص طبقه جوان ضروری است.

 نظریه‌ دوشنبه: نظریه‌ی یکشنبه موردتأیید است. با توجه به حسّاسیّت منطقه چنانچه یاد شده بالا در آینده به این وضع ادامه دهد احضار و تذکر به وی ضروری است.

نظریه‌ 2ﻫ ب: یکی دو بار تذکر و بعد قطع منبر در صورت تصویب احضار و به وی تذکر داده شود. ساواک ساری بایگانی

 

*****

به: ریاست سازمان اطلاعات و امنیت بابل                                      شماره: 1717  / 2ﻫ 1

از: سازمان اطلاعات و امنیت مازندران                                    تاریخ: 31  / 6  / 36 [1356]

 

درباره: خلاصه پرونده شیخ هادی روحانی‌راد فرزند دوست‌محمّد متولد 1302 شماره شناسنامه 452 صادره از کلّه‌بست بابل

بازگشت شماره‌ی: 997  / 2ﻫ ب - 17  / 6  / 36

نامبرده‌ی بالا در سال 43 به مناسبت روز عید غدیر و به منظور آزادی و استخلاص خمینی از مردم در مسجد چهارسوق بابل دعوت و اعلامیّه‌ای نیز به نام وی در شهر پخش می‌گردد. در مورخه‌ی 8  / 4  / 43 مشارالیه در مسجد بی‌سر تکیه بابل ضمن انتقاد شدید از وسایل ارتباط ‌جمعی کشور، رادیو را مرکز فحشا قلمداد نمود و روزنامه‌ی اطلاعات را که علیه خمینی مطالبی می‌نوشته شدیداً مورد حمله قرار داده است. یاد شده مجدداً مورخه20  / 8  / 52 در مهدیّه‌ی امیرکلا سخنرانی و جوانان را ضمن تشویق به خواندن کتاب‌های سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد از جمله کتاب مناظره دکتر و پیر به اتحاد و یگانگی و مبارزه با ظلم و ستم دعوت کرده است. دوستان و معاشرین نامبرده مهدی مجیدی دبیر دبیرستان‌های بابل، مهدی کامران کلّه‌بستی دبیر ادبیات، محمّدهادی یزدانی سقط‌فروش و شیخ جواد حجتی مدرّس مدرسه‌ی صدر بابل می‌باشد. مشارالیه تاکنون دو بار به این سازمان احضار و تذکر لازم داده شده است که از عنوان مطالب تحریک‌آمیز خودداری و بر این مبنا نیز تعهدی اخذ گردیده اینک یک قطعه عکس و فتوکپی تعهد مأخوذه از وی به پیوست ارسال می‌گردد دستور فرمایید به وسیله منابع و همکاران از یاد شده مراقبت و هرگونه گزارش واصله را به موقع به این سازمان ارسال نمایند.

رئیس سازمان اطلاعات و امنیت مازندران رخشا

از طرف

امنیت داخلی:

 1- به نام این شخص پرونده تشکیل و عکس هم بگیرید.

2- دستور مراقبت کامل بدهید.

فیش صادر گردید.

سوابق از پرونده‌ی 2- 7- 312 استخراج و در پرونده‌ی انفرادی ضبط گردد.

 241- انفرادی

 




منبع: یاران امام به روایت اسناد ساواک، آیت‌الله حاج شیخ هادی روحانی، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1394، ص 81 و 82.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.