بدتر شدن وضع ارتش ایران با وجود مستشاران آمریکایی


26 تير 1401


شماره: 6074  / 326

تاریخ: 6  / 10  / 43

 

موضوع: سرلشکر ارفع

سرلشکر ارفع روز جمعه گذشته به یکی از دوستانش که به دیدن وی آمده بوده اظهار داشته: من مخالف اخذ وام و دخالت مستشاران آمریکایی در ارتش ایران هستم زیرا در ۲۰ سال اخیر که مستشاران نظامی آمریکا در ارتش ما دخالت داشتند کوچکترین پیشرفتی نکردیم و حتی نسبت به سابق ارتش ایران از نظر انضباط عقب رفته است.

نامبرده اضافه کرده: درست است که بیست سال قبل وضع ارتش بد بوده ولی حالا بدتر شده و من اگر دارای اختیار باشم اول کاری که می‌کنم ضمن تشکر از کمک‌های آمریکا به ایران و حفظ دوستی آن‌ها مستشاران نظامی را از ارتش ایران بیرون خواهم کرد.

سرلشکر ارفع درباره دولت آینده اظهار نموده: فعلاً کاندیدای درجه اول که از طرف سید ضیاءالدین طباطبایی تقویت می‌شود و سناتورها او را لانسه[نیشتر زدن، کنایه از مخالفت نمودن] می‌کنند و اعیان و اشراف با او موافق هستند و روحانیون او را قبول دارند و آن‌هایی که اطراف سفارت انگلیس هستند و به او کمک می‌رسانند سید جلال‌الدین تهرانی است و احتمال دارد نامبرده بعد از آقای منصور رئیس دولت گردد.

در پرونده‌های مربوطه بایگانی گردید در پرونده سیدضیاءالدین طباطبائی ط- ب- 19 بایگانی شود.

 





عده‌ای از مستشاران آمریکایی در تهران



جولیوس هومز (سفیر) به اتفاق ژنران ماکسول تیلور و ژنرال اکهارت رئیس ستاد نیروهای مسلح و رئیس هیئت مستشاران نظامی آمریکا در ایران



سرلشکر حسن ارفع، رئیس ستاد ارتش ایران در سال‌های ۱۳۲۳ تا ۱۳۲۴

منبع: رجال عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک، سید ضیاءالدین طباطبایی، مرکز بررسی اسناد تاریخی، ص 340.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.