دستور شاه مبنی بر تنبیه و برکناری فرماندار، رئیس آموزش و پرورش و رئیس پیشاهنگی شهرضای اصفهان به دلیل چادری بودن خانم‌های شرکت کننده!!


12 مرداد 1401


«خواهرم، حجاب تو، کوبنده‌تر از خون من است.» این عبارت کلمه طیبه قصارى است که در هنگامه‌هاى عشق و ایثار بر صحیفه وصیت‌نامه‌هاى شهداى خونین کفن انقلاب اسلامى ایران، خصوصاً دوران دفاع هشت ساله، نقش بست و از آن صحایف مبارک بر کتیبه‌هاى در و دیوار شهرها ثبت گردید.

به راستى که سنگر حجاب و عفاف از آن قبیل دژهاى مستحکمى است که همواره استعمارگران براى فتح آن برنامه‌ریزى کرده و نقشه‌ها کشیده‌اند.

تجربه سده اخیر نشان مى‌دهد که تلاش استعمار همه جا در ترویج بى‌بندوبارى بوده است تا فکر آحاد مختلف جوامع، به خصوص جوانان را از آنچه باید بدان بیندیشند منحرف کند و آنان را در فرهنگ خود هضم کند و چون وجود حدود در روابط زن و مرد و خصوصاً حجاب را مانع بر سر راه مقاصد شوم خود مى‌دیده با آن به مبارزه برخاسته است.

وقتى رضاخان توسط انگلیس بر ایران مسلط شد، اولین برنامه به اصطلاح اصلاحى خود را به نیابت از استعمار انگلیس، تغییر لباس مردان و کشف حجاب اعلام کرد و با توسل به زور تلاش کرد که حجاب را به عنوان محکمترین سد در مقابل منافع استعمار از میان بردارد. در ترکیه، آتاتورک نیز که عامل بیگانه بود، همین سیاست را در پیش گرفت. در الجزایر نیز فرانسه از همین شیوه استفاده کرد و همین روش در مصر و افغانستان به اجرا در آمد.

فرانتس فانون جامعه‌شناس مشهور به بررسى نقش حجاب زنان الجزایرى در مقابل استعمار فرانسه پرداخته و سیاست‌هاى سرسختانه استعمار را در مبارزه با حجاب زنان الجزایر مورد بحث قرار داده است. وى در این کتاب مى‌نویسد:

«... اینک خواهیم دید مسئله چادر که یکی از عوامل سنن و لباس ملت الجزایر است موضوع مبارزه عظیمی قرار خواهد گرفت. در طی این مبارزه نیروهای اشغالگر، متنوع‌ترین و قوی‌ترین تدارکات خود را تجهیز خواهند کرد... جنگ قاطع در این موضوع قبل از ۱۹۴۵م [۱324ش] و به طور دقیق‌تر بین سنوات ۱۹۳۰ - ۱۹۳۵م [۱۳۰۹ – ۱۳۱۴ش، دقیقاً منطبق با تاریخ شدت گرفتن اجرای تغییر لباس و کشف حجاب در ایران] درگیر شد. مسئولین اداری فرانسوی در الجزایر که مأموریت داشتند اصالت ملت را نابود سازند و از طرف مراجع مربوطه موظف بودند مطلقأ تمام شکل‌های زندگی را که ممکن است از نزدیک یا دور واقعیت و اصالت را خاطر نشان مردم سازد، تجزیه کرده از هم بدرند، حداکثر کوشش خود را بر مسئله چادر تمرکز داده آن را به منزله علامت اصالت ملی و وضع خاص زن الجزایری تلقی کردند. موضعگیری آن چنانی نتیجه الهامی تصادفی نیست. بلکه بعد از ادارات عمومی کار خود را هماهنگ ساختند. در بادی امر این روش تمسکی است ساده و روشن به ضرب‌المثلى قدیمی. ضرب‌المثلی که می‌گوید: «زن‌ها را در دست بگیریم، همه چیز به دنبال آن خواهند آمد.» کشفیات جدید جامعه‌شناسان فقط کاری که کرده است به این فرمول قدیمی روش خاص علمی بخشیده است.»[1]

فانون در بخش دیگری از کتاب خود می‌گوید:

«هر چادرى که دور انداخته شود افق جدیدى که بر استعمارگر ممنوع بوده در برابر او مى‌گشاید و بدن الجزایرى را که عریان شده است تماماً به او نشان مى‌دهد و پس از دیدن هر چهره بى حجابى امیدهاى حمله ور شدن اشغالگر ده برابر مى‌شود... و این بدان معناست که الجزایر انکار وجود خویش را آغاز کرده و هتک ناموس را از جانب اشغالگر پذیرفته است... اگر بخواهیم به تار و پود بافته جامعه الجزایر هجوم بریم و استعداد و مقاومت او را معدوم سازیم باید بدواً زن‌ها را تحت تسلط قرار دهیم.»[2]

البته معلوم است که چنین نقشه حساب شده‌ای و به صورت هم‌زمان از افکار علیل حاکمان آن زمان کشورهایی مانند ایران، مصر، افغانستان، الجزایر و ترکیه، به صورت اتفاقی شکل نگرفته است بلکه استعمار انگلیس با اجرای هم‌زمان کشف حجاب در چند کشور هدف، هر کدام را شاهد و توجیه دیگری قرار داد تا با صلابت بیشتری به اجرا در آید و حاکمان این کشورها مردم خود را به آثار تمدن جدید! در کشورهای هم‌طراز متوجه نمایند تا بار مخالفت، برخورد و مقاومت کمتر گردد. به قول رهبر کبیر انقلاب اسلامی در کتاب کشف‌الاسرار این نقشه‌ها، نقشه‌های ساده‌ای نبود که با مغز تهی رضاخان طرح شده باشد.

عملیات کشف حجاب مقدمه‌ای در ایران و سایر کشورها برای گرایش اخلاقی، فکری، سیاسی، اقتصادی و سبک زندگی به سمت غرب بود. در عملیات اجتماعی مانند عملیات نظامی، فتح خاکریز و سنگر اول، شرط اجرای طرح عملیات نهایی است و بدون موفقیت در گام اول، گام‌های بعدی یا اصلاً اجرائی نمی‌شود و یا به صورت ناقص، متضاد و حتی متناقض به اجرا در خواهد آمد. دکتر نقوی در یک بررسی جامعه‌شناسانه از پیامدهای کشف حجاب و برافتادن حیا و عفاف و از بین رفتن الگو و سبک لباس و تغییر در سبک و سلایق زندگی شرقی ـ اسلامی و در نتیجه حرکت به سمت غرب‌گرایی در کشور و تأثیر آن بر دختران و پسران چنین می‌نویسد:

«یکی دیگر از پیامدهای ناگوار غرب‌گرایی رواج معاشرت‌های آزاد دختران و پسران بوده است. در شرق اسلامی زنان تنها در حد ضرورت از خانه خارج می‌شدند و از آمیزش، مصاحبت و رفافت با مردان نامحرم اجتناب می‌ورزیدند ولی با ورود الگوهای غربی در میان قشر غرب زده، آمیزش زن و مرد و شرکت فعال زنان در محافل مردان و حتی در مجالس رقص، پایکوبی، خوشگذرانی و به خصوص رفاقت دختران با پسران از نظر اجتماعی بلامانع محسوب گردید و در واقع آمیزش آزادانه زن و مرد به عنوان شاخص پیشرفته بودن معروف شد...»[3]

سند این بخش داستانى مستند و حقیقى است که هر خواننده‌اى را به تفکر و تدبر فرا مى‌خواند و پس از گذشت بیش از چهل و پنج سال از تاریخ آن، زنگ هشدارى است که هنوز نواى بنیاد برانداز استعمار را یادآورى مى‌کند.

در روز 21 بهمن ماه سال 1355 هجرى شمسى مراسم پیشاهنگی با حضور دانش‌آموزان دختر و مربیان آن‌ها که ملبس به چادر بودند در شهرضای اصفهان به اجرا درآمد و متعاقب آن در تاریخ 30 / 11 / 1355 در صفحه شهرستان‌هاى روزنامه اطلاعات عکسى از مراسم پیشاهنگى چاپ مى‌شود. در این عکس مربیان پیشاهنگى، زنانى چادرى هستند که در حال اداى سلام پیشاهنگى‌اند.

محمدرضا پهلوى با دیدن این تصویر برافروخته مى‌شود. او که همواره در نشریات و مجلات گوناگونِ دستورىِ عصرِ خود، شاهد ترویج بى‌بندوبارى با نوشتن داستان‌هاى مبتذل و چاپ تصاویر آن چنانى بوده، با دیدن چادر، زحمات کشف حجاب رضاخانى و تلاش‌هاى گسترده کابینه بهایى خود را بر باد رفته مى‌بیند. در این زمان نصرت‌اللّه‌ معینیان رئیس دفتر مخصوص شاهنشاهى است. او را فرا‌مى‌خواند و دستور پیگیرى مى‌دهد. معینیان دستور شاه را به صورت تلفنى به دکتر حسین بنایى رئیس سازمان پیشاهنگى و منوچهر گنجى وزیر آموزش و پرورش ابلاغ مى‌کند. حاصل این پیگیرى برکناری فرماندار، رئیس آموزش و پرورش و رئیس پیشاهنگی شهرضا است. نهایتاً چند ماه بعد یعنی در شهریور سال 1356، با وساطت و توضیح وزیر کشور، اسدالله نصراصفهانی، فرماندار شهرضا به نام بهرامعلی حیدری‌بنی مورد عفو ملوکانه! قرار گرفته، به سرکار خویش بازمی‌گردد.

دستخط محمدرضا پهلوی مبنی بر تنبیه حتمی و برکناری فرماندار در ذیل اسناد آتی به صورت رنگی و برجسته نشان داده شده است.

*****

شماره: 2156                                                                      تاریخ: 7 / 12 / 35 [55]

7 قطعه عکس، 10 برگ رونوشت

 

جناب آقاى محسن

مدیریت کل آموزش و پرورش استان اصفهان

احتراماً طبق دستور آن جناب روز چهارشنبه 4 / 12 / 35 به شهرستان شهرضا عزیمت و در مورد عکسى که در روزنامه اطلاعات مورخ 30 بهمن چاپ شده بود، تحقیق و بررسى و نتیجه به شرح زیر به استحضار عالى مى‌رسد.

1ـ اصولاً در شهرستان شهرضا عموم بانوان در مجامع عمومى و خیابان‌ها با چادر شرکت مى‌نمایند؛ حتى در روز مذکور که اینجانب در شهرضا بودم شوراى زنان شهرضا نیز با حضور خانم صانعى دبیر شوراى زنان اصفهان در محل شورا تشکیل شده بود و با توجه به اینکه غیر از آقاى فرماندار مرد دیگرى در شورا نبود مع‌الوصف کلیه شرکت‌کنندگان با چادر در جلسه شرکت داشتند. بدیهى است اولیاى امور در رفع این نقیصه تلاش فراوان مى‌نمایند ولى ثمربخش نیست.

2ـ در روز مراسم تحلیف مربیان پیشاهنگى شهرستان مذکور که با حضور آقاى فرماندار و اعضاى شوراى پیشاهنگى و تعدادى [از] مدعوین و رؤساى مدارس تشکیل شده بود، طبیعى است که بانوان شرکت‌کننده نیز عموماً با چادر شرکت داشته‌اند. عکس شماره یک جهت استحضار تقدیم مى‌گردد.

3ـ عکسى که در اطلاعات چاپ شده بود، در مراسم رسمى تحلیف نبوده و مربیان پیشاهنگى زن شهرضا در آن روز با لباس پیشاهنگى بوده‌اند و عکسى نیز با اعضاى شوراى پیشاهنگى آن شهرستان برداشته‌اند. عکس شماره 2 تقدیم مى‌گردد.

4ـ در جلسه شوراى پیشاهنگى شهرستان شهرضا که در تاریخ 3 / 12 / 35 به همین منظور تشکیل شده، مراتب اعتراض مسئول پیشاهنگى و مربیان زن شهرضا از چاپ این عکس مطرح و آقاى سیاره راهنماى پیشاهنگى شهرضا مشغول رسیدگى و پى‌گیرى گردیده است و موضوع در بند 6 صورت‌جلسه قید گردیده که رونوشت صورت‌جلسه مذکور به همراه ایفاد مى‌گردد.

5ـ عکاس و خبرنگار روزنامه اطلاعات توسط جناب آقاى فرماندار احضار و از او توضیح خواسته شد که علت ارسال این خبر چه بوده است. در مورد خبر اظهار داشت خبرى که توسط نمایندگى به روزنامه داده شده در تهران تحریف شده و فتوکپى خبر ارسالى به همراه ارسال مى‌شود. درباره عکس نیز گفت نظر به اینکه یک قطعه عکس از یکى از کانون‌هاى حزبى به همین طریق به روزنامه فرستاده بودم آن را چاپ نمودند و مورد تشویق قرار گرفتم. لذا تصور مى‌کردم ارسال این عکس اشکالى ندارد. ضمناً رونوشت خبرى که توسط سازمان پیشاهنگى شهرضا به روزنامه داده شده است به همراه تقدیم مى‌شود.

6ـ اعتراض شوراى پیشاهنگى از درج خبر و عکس طى نامه شماره 527 ـ 4 / 12 / 35 با دو قطعه عکس توسط جناب آقاى فرماندار به روزنامه اطلاعات فرستاده شد که خبر مذکور را تصحیح نمایند. رونوشت اعتراض‌نامه همراه است.

7ـ آقاى صدرزاده رئیس آموزش و پرورش شهرضا روز مراسم تحلیف در مأموریت مشهد بوده‌اند و در شهرضا حضور نداشته‌اند.

8ـ ضمناً عکس‌هاى شماره 3 و 4 و 5 و 6 و 7 از فعالیت‌هاى این ... به همراه تقدیم مى‌گردد.

با تقدیم احترامات ـ شکرالله‌ ورزنده

رئیس سازمان ملى پیشاهنگى استان اصفهان

(رونوشت برابر اصل است)

رئیس دبیرخانه سازمان

امانى

*****

شماره: 406  /  م                                                                               تاریخ: 5 / 12 / 2535

 

جناب آقاى معینیان ریاست محترم دفتر مخصوص شاهنشاه آریامهر

در تعقیب مذاکره تلفنى جهت بررسى و پیگیرى موضوع چاپ عکس نامزدان مربى پیشاهنگى با چادر اقدامات زیرین صورت گرفت:

1ـ با آقاى مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تلفنى مذاکره شد و از ایشان خواسته شد که موضوع را شخصاً تعقیب و چگونگى آن را گزارش دهند.

2ـ از رئیس پیشاهنگى استان نیز خواسته شد که به شهرضا مسافرت کرده و بدواً از جریان امر به‌خوبى مطلع و ماوقع را گزارش دهند.

3ـ شرحى به استان نوشته شد که مسئولین امر پیشاهنگى در شهرضا از فرماندار که ریاست شوراى پیشاهنگى شهرستان را عهده‌دار است و رئیس آموزش و پرورش که نایب رئیس شوراى پیشاهنگى شهرستان شهرضا و اعضاى شورا ـ آقاى سیاره رئیس پیشاهنگى مورد بازخواست قرار گیرند و هر کسى که در این امر مقصر واقعى تشخیص داده شد، تنبیه گردد.

4ـ از عکاس و مخبر روزنامه نیز توضیح خواسته شده است که چرا این‌گونه عکس‌ها را برداشته و گزارش نموده.

5ـ شرحى به کلیه سازمان‌هاى پیشاهنگى کشور نوشته شد که مسئولین پیشاهنگى وقتى ملبس به لباس مقدس پیشاهنگى هستند، بایستى کاملاً ساده، بى‌آلایش و بدون هیچ‌گونه پوشش دیگرى در مجامع ظاهر شوند و سعى شود که از هر جهت نمونه خوبى از براى سایرین باشند. در خاتمه لازم است ذهن جنابعالى را متوجه نکات زیرین بنماید:

به قرار اطلاع تشکیل کلاس مربیان دختران در شهرضا در این سنوات اخیر به علت تعصب مذهبى زیاد تا به حال میسر نمى‌شده است و این اولین دفعه‌اى است که به صورت دسته جمعى توانسته‌اند این عده را جذب کلاس پیشاهنگى نمایند و شاید هم عوامل اجرایى انجام این کار را براى خود موفقیتى محسوب کرده‌اند و از این رو هم بود که با وجودى که فرماندار و ریاست آموزش و پرورش [رئیس آموزش و پروش در آن روز در مأموریت در شهر اصفهان بوده است] و عده‌اى از اهالى شهر در این جلسه بوده‌اند از برداشتن عکس جلوگیرى ننموده‌اند ولى اینجانب اطمینان دارم که طولى نخواهد کشید که این خانم‌ها با نهایت سربلندى و افتخار لباس پیشاهنگى را خواهند پوشید و در مجامع و مجالس با لباس پیشاهنگى ظاهر خواهند شد.

ضمناً هیچ کدام از خانم‌ها خودشان در مورد ملبس شدن به لباس پیشاهنگى و سر برهنه وارد شدن در مجالس اعتراضى ندارند و این مردهاى آن‌ها هستند که در این مورد مقید و سختگیر مى‌باشند و مردسالارى را فقط به این طریق در خانواده خودشان مى‌توانند اعمال کنند. متعاقباً نیز گزارش داده خواهد شد.

ارادتمند حسین بنایى

[دستخط شاه] باید مسئولین حتماً تنبیه شوند.

اوامر مطاع، کسب ... دستورات لازم داده شد ...

*****

شماره: 37763  /  د و                                                                        تاریخ: 21 / 12 / 2535

 

سرور گرامى جناب آقاى نصرت‌الله‌ معینیان

ریاست دفتر مخصوص شاهنشاهى

احتراماً در خصوص عکسى که از مراسم تحلیف پیشاهنگى در شهرستان شهرضا در جراید درج شده، ضمن اجراى دقیق اوامر مطاع مبارک ذات همایونى لزوماً به استحضار مى‌رساند: به منظور توسعه مکتب پیشاهنگى و تأمین مربى مورد نیاز از تاریخ شانزدهم تا پایان روز بیست و یکم بهمن ماه جارى کلاس کارآموزى با تصویب شوراى پیشاهنگى در شهرستان شهرضا برگزار و مراسم تحلیف در پایان کلاس (روز 21 بهمن ماه) انجام مى‌شود.

با اینکه در روز مزبور رئیس اداره آموزش و پرورش به منظور شرکت در جلسات ماهانه رؤساى آموزش و پرورش استان در اصفهان بوده است، مع‌ذلک از سمت خویش برکنار و آقاى عباس سیاره مسئول پیشاهنگى شهرستان نیز از کار کنار گذاشته شد. ضمناً با بررسی‌هایى که به عمل آمده مراسم مزبور با نظارت آقاى فرماندار که سمت رئیس شوراى پیشاهنگى شهرستان را نیز دارند برگزار گردیده است.

تمنى دارد مراتب را به شرف عرض پیشگاه مبارک شاهانه برسانند و اوامر مطاع همایونى را امر به ابلاغ فرمایند.

ارادتمند منوچهر گنجى

وزیر آموزش و پرورش

[دستخط شاه] فرماندار هم معزول شود.

دفتر ویژه اطلاعات

اوامر مطاع ملوکانه به وزارت کشور ابلاغ شود.

*****

شماره: 23412 ـ الف                                                          تاریخ: 26 / 12 / 35

 

جناب آقاى نصرت‌الله‌ معینیان ریاست محترم دفتر مخصوص شاهنشاه آریامهر

به ضمیمه رونوشت گزارشى که رئیس پیشاهنگى استان اصفهان پس از رسیدگى کامل به وضع مراسم تحلیف مربیان پیشاهنگى دختران شهرضا داده است، حضورتان تقدیم مى‌دارد تا به عرض مبارک شاهنشاه آریامهر برسانید. ضمناً لازم است به عرض مبارکشان برسد که در گذشته سازمان پیشاهنگى هر فردى را با هر وضعى که آموزش و پرورش و یا وزارتخانه دیگرى به ما معرفى مى‌نمود، در دوره‌هاى آموزشى متناسب با مرحله مربوط خودش مى‌پذیرفت ولى کم‌کم در مراسم و در رژه‌ها و اردوها براى آن‌ها محدودیت‌هایى قائل مى‌شدیم که مى‌فهمیدند که نمى‌توانند در پیشاهنگى فعالیت داشته باشند مگر اینکه از مقررات و دستورات پیشاهنگى پیروى کنند و اگر در شروع کار مى‌خواستیم مقررات سخت خودمان را اعمال کنیم عده بسیار محدودى جذب فعالیت‌هاى ما مى‌شدند ولى اگر دستور مى‌فرمایند که ما با شرایط سخت‌ترى از شروع کار با آن‌ها مواجه شویم اطاعت امر خواهد شد. ضمناً عکس‌هاى دیگرى که در همان مراسم برداشته شده است به عرض جنابعالى مى‌رسد.

رئیس سازمان و معاون وزارت آموزش و پرورش

حسین بنائى

[حاشیه نویسی کاملاً ناخوانا است]

*****

   شماره: 1ـ 140  /  م                                                                   تاریخ: 15 / 1 / 2536

 

جناب آقاى امیرقاسم معینى

 وزیر کشور

موضوع: عزل فرماندار شهرستان شهرضا

حسب‌الامر مطاع مبارک ملوکانه فتوکپى شماره 37763 /  دو- مورخ 21 / 12 / 2535 وزارت آموزش و پرورش به پیوست ارسال مى‌شود. اوامر مطاع مبارک ملوکانه به این شرح شرف صدور یافت:

«فرماندار معزول شود»

رئیس دفتر مخصوص شاهنشاهى

رونوشت براى اطلاع جناب آقاى منوچهر گنجى وزیر آموزش و پرورش ارسال مى‌شود.

رئیس دفتر مخصوص شاهنشاهى

*****

شماره: 1ـ 140  /  م                                                                     تاریخ: 15 / 1 / 2536

 

جناب آقاى حسین بنائى معاون وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملى پیشاهنگى ایران

موضوع: مراسم تحلیف مربیان پیشاهنگى دختران شهرضا

   گزارش شماره 23412 ـ الف، مورخ 26 / 12 / 2535 و ضمائم آن از شرف عرض پیشگاه مبارک ملوکانه گذشت.

شش قطعه عکس به پیوست بازگشت داده مى‌شود.

رئیس دفتر مخصوص شاهنشاهى

*****

شماره: 5494 / 10 ه‍ 2                                                                      تاریخ: 7 / 2 / 36

 

بیوک صدرزاده رئیس سابق آموزش و پرورش شهرضا

بازگشت به: 282 / 324 ـ 25 / 1 / 36

در نیمه دوم بهمن ماه سال 2535 براى آقایان و خانم‌ها مربیان پیشاهنگى شهرضا کلاسى تشکیل گردیده که در پایان دوره و مراسم تحلیف و اهدا دستمال گردن به مربیان، خانم‌هاى مربى با چادر اقدام به اداى احترام نموده بودند (سلام پیشاهنگى به سه انگشت در حین داشتن چادر به سر) این مراسم با حضور فرماندار شهرضا آقاى حیدرى و آقاى نعیم معاون آموزش و پرورش شهرضا انجام گرفته و خبرنگار عکاس روزنامه اطلاعات یا کیهان نیز از این مراسم عکسى تهیه که برحسب تصادف عکس مزبور را شاهنشاه آریامهر ضمن مطالعه روزنامه ملاحظه مى‌نمایند و از وزیر آموزش و پرورش در این باره توضیح مى‌خواهند که از طریق دفتر وزارت آموزش و پرورش از مدیرکل آموزش و پرورش استان، تعویض رئیس آموزش و پرورش شهرضا و مسئول پیشاهنگى خواسته مى‌شود و برحسب دستور تلفنى دفتر وزارت آموزش و پرورش آقاى صدرزاده از شهرضا به وسیله مدیرکل آموزش و پرورش استان احضار و به کار وى پایان داده مى‌شود و آقاى سیاره رئیس پیشاهنگى شهرضا و همچنین آقاى حیدرى فرماندار شهرضا از طریق استاندارى تعویض مى‌شوند. توضیحاً این که آقاى بیوک صدرزاده 15 روز قبل از واقعه فوق به این سمت منصوب گردیده بود و در مراسم مذکور حضور نداشته زیرا در آن تاریخ در اصفهان در سمینار متشکله رؤساى آموزش و پرورش استان شرکت داشته است. مراتب جهت استحضار و اقدام مقتضى به عرض مى‌رسد.

ضمناً [بر]عکس موضوع فوق در اصفهان اتفاق افتاد به این نحو که در مراسم نیایش روز 21 فروردین ماه براى اولین مرتبه در مسجد شاه اصفهان چند نفر خانم بدون حجاب در مسجد و مراسم نیایش شرکت نمودند که عکسى از این مراسم در روزنامه‌ها چاپ که یک نسخه عین روزنامه و عکس به پیوست تقدیم مى‌گردد.[4]

رئیس سازمان اطلاعات و امنیت اصفهان ـ تقوى

*****

شماره: 7423  /  م                                                                       تاریخ: 16 / 6 / 2536

 

سرور گرامى

جناب آقاى معینیان رئیس دفتر مخصوص شاهنشاهى

 به ‌طورى که استحضار دارند، در بهمن ماه سال 2535 شاهنشاهى یک دوره تعلیماتى براى 66 نفر مربیان پیشاهنگى زن و مرد به مدت یک هفته زیر نظر دو نفر از کارشناسان اعزامى سازمان پیشاهنگى اصفهان در شهرستان شهرضا تشکیل مى‌گردد. در طول این مدت مربیان مذکور و خانم‌ها به تهیه عکس‌هاى متعدد من جمله یک عکس با چادر مبادرت مى‌ورزند که عکس مذکور در روزنامه اطلاعات درج مى‌شود و در نتیجه رئیس اداره آموزش و پرورش و مسئول پیشاهنگى شهرضا از کار برکنار مى‌گردند. ضمناً از طرف جناب آقاى وزیر آموزش و پرورش طى گزارشى از طریق دفتر مخصوص شاهنشاهى به شرف عرض پیشگاه مبارک ملوکانه مى‌رسد که آقاى بهرامعلى حیدرى‌بنى فرماندار وقت، در جریان برگزارى دوره تعلیماتى نظارت داشته است. اوامر مطاع مبارک ملوکانه شرف صدور مى‌یابد که فرماندار هم معزول شود، بلافاصله اوامر مطاع مبارک همایونى به مرحله اجرا گذاشته مى‌شود و نامبرده از تاریخ 20 / 1 / 2535 از کار برکنار مى‌شود. اینک نامبرده که از کارمندان صدیق و درستکار وزارت کشور مى‌باشد طى عریضه‌اى استدعاى عفو و بخشودگى نموده است.

با توجه به اینکه در این مورد با جناب آقاى وزیر آموزش و پرورش هماهنگى به عمل آمده است، مستدعى است مراتب به شرف عرض پیشگاه مبارک اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر برسد تا در صورت استقرار اراده سنیه شاهانه نامبرده مورد عفو و بخشودگى ملوکانه قرار گیرد و به کار گمارده شود.

ارادتمند اسدالله‌ نصراصفهانى

وزیر کشور

تصویب استدعاى معروضه منوط به اراده سنیه ملوکانه است.

[دستخط شاه] ویژه اطلاعات ... (اگر عضو مفیدى باشد با این درخواست موافقت مى‌شود). 21 / 6 /

*****

شماره: 1 ـ 140  /  م                                                                     تاریخ: 21 / 6 / 2536

 

موضوع: استدعاى بخشودگى آقاى بهرامعلى حیدرى نبى فرماندار سابق شهرستان شهرضا

جناب آقاى اسدالله‌ نصراصفهانى

وزیر کشور

گزارش شماره 7423  /  م - مورخ 16 / 6 / 2536 از شرف عرض گذشت و اوامر مطاع مبارک ملوکانه به این شرح شرف صدور یافت:

«اگر عضو مفیدى باشد با این درخواست موافقت مى‌شود.»

رئیس دفتر مخصوص شاهنشاهى

مقابله شد 23 / 6

 

 

پی‌نوشت‌ها:


[1] . فرانتس فانون، بررسی جامعه‌شناسی یک انقلاب یا سال پنجم انقلاب الجزایر، ترجمه دکتر نورعلی تابنده، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، صفحات ۳۵ و ۳۶.

[2] . همان، ص 14.

[3] . دکتر علی‌محمد نقوی، جامعه‌شناسی غربگرایی، مؤسسه انتشارات امیرکبیر، چاپ اول، سال 1362، ج 2، ص 64.

[4] . رئیس ساواک اصفهان ابوالفضل تقوی، در این جمله خواسته است بگوید که اوامر محمدرضا پهلوی برای رسیدن به تمدن بزرگ! آن‌چنان پیشرفتی کرده است که در مراسم نیایش 21 فروردین زنان بی‌حجاب حتی در مسجد حضور پیدا کردند!!





نشان سازمان پیشاهنگی ایران در سال 1349





























رضا شاه در روز ۱۷ دی ۱۳۱۴ در برابر دانشسرای عالی و دختران پیشاهنگ



شاه و فرح با لباس پیشاهنگی

منبع: اتفاقات تاریخی، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1386، ج اول، ص 293 تا 406. با اضافات و ویراستاری و گویا نمودن برخی موارد.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.