سند دیگر امروز گزارشی است از ساواک دربارهی نحوهی برخورد با انقلابیون در سال 1357. در این گزارش خواسته شده است تا مأمورین نظامی و امنیتی شدت عمل بیشتری از خود نشان داده و با استفاده از رعب و وحشت، مردم را از حضور در خیابانها باز دارند. در قسمتی از این راهکارهای ارائه شده آمده است: «عناصر اخلالگر با مشاهده این که مأمورین به طور جدی به آنها تیراندازی میکنند سریعتر متفرق میشوند و ضمناً از درگیری نیروها به صورت کم بازده کاسته میشود و فرسودگی آنها کاهش مییابد.» عناصر اخلالگر از دیگر واژههایی بود که رژیم برای انقلابیون استفاده میکرد.
محرم سال 1399ق/آذر 1357 از اهمیتی ویژه برخوردار بود. انقلابیون میکوشیدند مراسم عزاداری ماه محرم را به فرصتی برای مبارزه و گستراندن انقلاب در کوچهها و خیابانهای شهرها و روستاهای سراسر کشور تبدیل کنند. در حالی که رویدادهای پی در پی از دی 1356 به این سو، حکومت را با چالشهای متوالی روبهرو کرده بود و اعتصابات و تحصنهای کارگری و کارمندی در شرکتها و ادارات دولتی و غیردولتی عرصه را بر حکومت تنگ کرده بود، مجالس عزاداری ماه محرم میتوانست ضربهای اساسی بر پیکره رژیم وارد کند. دستگاههای نظامی، انتظامی و امنیتی رژیم نیز به این نکته واقف بودند و میکوشیدند ایام محرم و صفر را با کمترین مشکل سپری کنند. صدور بخشنامه برای برگزارکنندگان مراسم و بانیان آن و هشدار به وعاظ برای پرهیز از هرگونه اقدام انقلابی از جمله این برنامهها بود. سند زیر بخشی از تدابیر و برنامههای اداره کل سوم ساواک را بازتاب داده است.
«کلیه کارمندان با احساس مسئولیت بیشتر و به منظور تقویت شبکه کسب خبر میتوانند ضمن انجام فرائض مذهبی و اعتقادات دینی خود در مساجد و تکایای نزدیک منزل خود هر گونه فعل و انفعال و اقدامات ضد ملی و گفتار خلاف مصالح ملی [منظور انقلابی است] را به موقع گزارش نمایند… تشریک مساعی و همکاری کلیه کارمندان قابل تقدیر خواهد بود…» البته با توجه به این که اکثریت غالب اعضای ساواک فاقد اعتقادات مذهبی بودند و در شهرستانها عمدتاً از سوی مردم شناسائی شده بودند، مسلماً نه انگیزهای برای ورود به مجالس بود و نه امکان آن!