امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) فرمودند: به سبب فرود آمدن در منازل و خانه‌های پیشینیان و بریدن و جداشدن از نزدیکترین برادران خود عبرت گیرید. (المعجم المفهرس لالفاظ نهج‌البلاغه از کلام 117-2، به نقل از آثارالصادقین، آیت‌الله احسان‌بخش) *** قضایایی که در ایام‌الله رخ داده است، برای تاریخ انسان‌ها در طول تاریخ آموزنده و بیدار کننده است. امام خمینی(قدس سره)، صحیفه امام، ج 16، ص 485.

روزشمار اسنادی


سند زیر برگزاری یکی از مراسم فراماسونری و گوشه‌ای از جلسات و ملاقات‌های این تشکیلات استعماری در سال 1356 را نشان می‌دهد. در قسمتی از آن آمده است «در خاتمه مراسم کلیه ماسون‌ها برای صرف شام به سالن مخصوص هدایت شدند و در سر میز شام جام خود را به سلامتی اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر و سپس به سلامتی استاد اعظم آقای مهندس شریف امامی رئیس مجلس سنا نوشیدند»



اعضای تشکیلات فراماسونری از میان طبقات با نفوذ و موثر انتخاب می‌شدند، به طوری که اساتید دانشگاه بیشترین عضو را در میان فراماسون‌ها داشتند. سند دیگر امروز نشان می‌دهد که بیشتر اعضای «لژ امیر کبیر» را اساتید دانشگاه تشکیل می‌داده‌اند. در بخشی از این سندآمده است :«دکتر مصطفی عامری استاد دانشگاه ملی نیز در جلسه یکی دیگر از لژها در سر میز شام اشاره به عدم توجه استادان ماسون در آن دانشگاه نموده و گفته است برادران به درد یکدیگر نمی‌رسند.»


حزب توده در دهه‌ی پنجاه دچار چنان رخوت و بی‌فعالیتی شده بود که عملاً هیچگونه نقشی در تحولات ایران نداشت. بسیاری از اعضای این حزب یا در اروپا بودند یا با ساواک همکاری می‌کردند. سندی که در ادامه می آید موقعیت حزب توده در اوایل دهه‌‌ی پنجاه را نشان می‌دهد. در بخشی از این سند آمده است «علی جودی در مدت اقامتش در پاریس مطالعاتی درباره تجدید سازمان حزب توده در فرانسه نموده است و به این نتیجه رسیده که حزب توده عملاً در فرانسه فعالیتی نمی‌نماید که متمرکز گردد و بالاخره مسئولین اینجا سرشان به یک جایی بند است و زیاد با شرف نیستند.» بدون تردید حزب توده ایران منهای سیاست اتحاد جماهیر شوروی نمی‌توانست حرکتی انجام دهد.



سند زیر، گزارشی است از وضعیت امام خمینی(ره) در روزهای آغازین ورودشان به پاریس در سال 1357، براساس این سند حضرت امام(ره) مصاحبه‌‌هایی با روزنامه‌های خارجی، ملاقات‌های با چهره‌های سیاسی، و ... انجام داده و درضمن به دنبال تهیه‌ی مکان بزرگ‌تری برای اقامه‌ی نماز بوده است. توجه به معنویات در همه‌ی شرایط، از ویژگی‌های بارز حضرت امام(ره) بوده است. در بخشی از این سند می‌‌خوانیم: «خمینی به اطرافیان خود توصیه کرده که محل دیگری را که دارای وسعت کافی برای برگزاری نماز جماعت باشد، برای اقامت او تهیه نمایند. وی توصیه کرده که حتی‌المقدور این محل متعلق به یکنفر ایرانی باشد.»



 سند زیر از آن رو اهمیت دارد که فعالیت‌ انقلابی مردم شهری در کرانه‌های جنوبی ایران را روایت می‌کند. این گزارش تأکیدی است بر آن که:
1- انقلاب اسلامی مردم ایران محدود به چند شهر و یا منطقه خاص نبود. بلکه گستره‌ای به وسعت ایران را در برمی گرفت.
2- مساجد از کانونهای شکل‌گیری فعالیت‌های انقلابی بوده‌اند.
3- روح غالب بر مبارزات انقلابی مردم، مذهبی بوده است. روحانیون آگاه با استفاده از کانونی به نام مسجد و رسانه‌ای به نام منبر آگاهی انقلابی را در نقاط دور دست گسترش می دادند. محصول برآمده از این فعالیت در خدمت امام و انقلاب اسلامی بود.
4- بازارهای شهری هم در پیوند با مسجد، بخش دیگر از مبارزات انقلابی را به پیش می‌بردند.



تقویم تاریخ

کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.