لزوم توجه به دستاوردهای حوزههای علمیه/ پیشنهاد تدریس تاریخ معاصر به طلاب/ ضرورت تولید محصولات فرهنگی برای نوجوانان
تاریخ انتشار: 03 مهر 1400
در نشست دبیرخانه گرامیداشت صدمین سال تأسیس حوزه قم مطرح شد:
لزوم توجه به دستاوردهای حوزههای علمیه/ پیشنهاد تدریس تاریخ معاصر به طلاب/ ضرورت تولید محصولات فرهنگی برای نوجوانان
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه بزرگداشت یکصدمین سالگرد تأسیس و احیای حوزه علمیه قم، سومین جلسه از سلسله نشستهای هماندیشی این دبیرخانه با حضور حجج اسلام پورمحمدی، خزائی، رجبینیا، موسوی، فروغی، شجاعیان، علی پورمحمدی، و آقایان حقانی، ملکمحمدی، علیمردانی، حسینی، میردار، رمضانی، تبریزی، منصوری، اسلامی، فولادی و طبرزدی، در پژوهشکده تاریخ انقلاب اسلامی مرکز اسناد برگزار شد.
امام فرمودند: تشکیل حوزه علمیه قم به اندازه تشکیل جمهوری اسلامی اهمیت دارد.
در این جلسه حجتالاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی رئیس هیئت امناء و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به جایگاه حوزه علمیه قم در نظرگاه امام خمینی(ره) گفت: حضرت امام(ره) در جایی میفرمایند: تشکیل حوزه علمیه قم به اندازه تشکیل جمهوری اسلامی اهمیت دارد.
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی تصریح کرد: تعبیرهایی که حضرت امام(ره) در رابطه با آیتالله حاجشیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره) دارند بینظیر است و میتوان گفت ایشان درباره هیچ شخصیت دیگری از چنین تعابیری استفاده نکردهاند. لذا از نظر امام خمینی(ره)، احیای مجدد حوزه و شخصیت مؤسس آن تا این اندازه اهمیت دارد. از این جهت باید پروژه بزرگداشت صدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم با جدیت پیش برود و از این جهت نیز اقدام ماندگاری صورت گیرد.
بازه زمانی پروژه
دکتر موسی حقانی دبیر علمی دبیرخانه بزرگداشت یکصدمین سالگرد تأسیس و احیای حوزه علمیه قم نیز درباره بازه زمانی این طرح گفت: آنچه مد نظر ماست، صد سال فعالیت حوزه علمیه قم است؛ البته نیم نگاهی هم به مشروطیت خواهیم داشت چرا که هم حاجشیخ عبدالکریم حائری یزدی و هم آیتالله العظمی بروجردی هر دو تحت تأثیر رخدادهای تاریخ مشروطه هستند.
حقانی سپس گزارشی از احصاء موضوعات مختلف در 15 محور و 5 دوره اعم از: دوره زعامت حاجشیخ عبدالکریم حائری، دوره زعامت مراجع ثلاث، دوره زعامت مرحوم آیتالله العظمی بروجردی، دوره بعد از آیتالله بروجردی تا پیروزی انقلاب اسلامی و از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ارائه داد.
ضرورت توجه به مخاطب جوان و نوجوان
مهدی رمضانی دبیر اجرایی این همایش نیز ضمن ارائه گزارشی از روند اقدامات صورت گرفته در حوزه اجرا، با تأکید بر لزوم توجه به مخاطب نوجوان و جوان گفت: باید بر روی مخاطب جوان و نوجوان که اطلاعات چندانی از تاریخچه و دستاوردهای حوزه علمیه ندارد توجه ویژهای داشته باشیم و محتوای مورد نیاز این قشر را در قالبهای متنوع و با موضوعات جذاب تولید و منتشر کنیم.
لزوم توجه به دستاوردهای حوزه علمیه
این جلسه همچنین با حضور حجج اسلام رجبینیا و موسوی، نمایندگان شورای مدیریت حوزه علمیه قم برگزار شد که گزارش مبسوطی از کمیتهها، گروههای علمی، کارگروهها و محتوای آن مجموعهها ارائه دادند. حجتالاسلام و المسلمین رجبینیا در بخشی از صحبتهای خود تصریح کرد: خروجی نهایی نباید صرفاً یک گزارش تاریخی باشد؛ چرا که چنین آثاری فقط در کتابخانهها خواهند ماند. لذا باید آثاری تولید شود که برای نسل فعلی و آینده اثرگذار باشد. انتقال این مفاهیم نیز مبحث مهمی است که باید به بهترین نحو صورت گیرد.
وی در صدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم، بزرگداشت مقام آیتالله حاجشیخ عبدالکریم حائری یزدی و دستاوردهای حوزههای علمیه کشور را دو مبحث مهم خواند.
حجتالاسلام و المسلمین رجبینیا همچنین از راه اندازی 5 کمیته به منظور جمع آوری و تدوین محتوا پیرامون مجاهدتهای آیتالله مؤسس خبر داد و گفت: هم اکنون 5 کمیته در این زمینه مشغول فعالیت هستند که عبارتند از: کمیته اسناد، کمیته فقه و اصول، کمیته سیاسی ـ اجتماعی، کمیته تاریخ و سیره و کمیته آثار.
وی ادامه داد: در بخش تدوین دستاوردهای حوزه، بستر و ظرفیت خوبی وجود دارد و دستکم 25 کارگروه در رشتههای مختلف تشکیل شده و حدود 13 کمیته علمی ـ اجرایی نیز مشغول فعالیت است. البته در کنار این 38 کارگروه، پشتوانههای دیگری نیز در نظر گرفته شدهاند که منجمله 20 انجمن علمی که هم اکنون فعالیت دارند و از ظرفیت آنها هم استفاده خواهد شد.
در این جلسه حجتالاسلام و المسلمین احمد خزائی دبیر همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم اظهار داشت که روند امور منظم پیگیری میشود و اعضاء ضمن ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته، مواردی از جمله تدوین و انتشار آثار جدید درباره حوزه علمیه قم، تجدید چاپ آثار مرتبط، تولید آثار سمعی و بصری، توجه به دستاوردهای حوزه، مداقه در شیوههای آموزشی حوزه علمیه در صد سال اخیر، همکاری با محققان و تاریخپژوهان، توجه به مخاطب نوجوان و جوان، استفاده از تمام ظرفیتهای موجود، استخراج و انتشار اسناد حوزه علمیه قم و ... را مد نظر قرار دهند و گزارش اقدامات به دبیرخانه ارائه شود.
گفتنی است یکی از محورهای جدی مطرح شده در این جلسه، ارائه پیشنهاد اجرایی جهت اضافه شدن تاریخ معاصر به دروس حوزوی بود که مقرر شد مورد پیگری واقع شود.
تعداد مشاهده: 7936