امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: در دگرگونی‌های دنیا عبرت است. غررالحکم، جلد 4، صفحه 395، به نقل از آثارالصادقین، آیت‌الله احسان‌بخش.

آن قدری که تاریخ به ما گفته است، در چند نهضت که در ایران واقع شد، نهضت تنباکو، نهضت مشروطه، قضیه پانزده خرداد، نقش زن‌ها بالاتر از مردها اگر نبود، کمتر نبود. امام خمینی(قدس سره)، صحیفه امام، ج 18، ص 402.

 

اسناد بدون شرح

افشاگری‌های رئیس پیشین بازرسی سازمان هواپیمایی کشوری از مفاسد مالی و اقتصادی گسترده محمدعلی خادمی رئیس بهایی هواپیمایی ملی ایران


تاریخ انتشار: 17 آبان 1403


تهران مورخ: 22 / 6 / 1357

 

جناب آقای دکتر باهری وزیر محترم دادگستری- رونوشت جناب آقای مهندس شریف امامی نخست‌وزیر- رونوشت دادستان محترم دیوان کیفر

  در این موقع که برنامه دولت واقعاً مبارزه با فساد و مفسد می‌باشد بدینوسیله بر علیه سپهبد بازنشسته علی‌محمد خادمی مدیرعامل پیشین شرکت هواپیمائی ملی ایران اعلام جرم می‌کنم و چون به قرار اطلاع قصد خروج از ایران را دارد تقاضای جلوگیری از این کار را تا رسیدگی به موضوعات زیر دارم.

1- بیلان‌های شرکت هواپیمائی ملی ایران در سال‌های ۱۳55-۱۳56 سال گذشته و سال‌های قبل مصوبه مجمع عمومی باید مورد تجدیدنظر به وسیله بازرسان و حسابرسان قسم خورده قرار گیرد تا مجعول بودن آن‌ها ثابت گردد.

2- در سال گذشته بودجه‌ای به مبلغ ۷۰۰ میلیون ریال به منظور ظاهراً تبلیغات در اختیار تیمسار علی‌محمد خادمی بوده و بودجه محرمانه دیگری نیز در اختیار داشته که از قسمت اعظم آن به عناوین مختلف خود سوءاستفاده نموده و صورتحساب‌های ساختگی تنظیم کرده است در حالی که حمل و نقل هوائی شرکت ملی هواپیمائی ایران طبق قانون در انحصار این شرکت بوده و با 40 درصد تخفیف رقبائی در کار نیست، تا در نتیجه لزوم رقابت محتاج به ۷۰۰ میلیون ریال هزینه تبلیغات باشد.

3- تعداد زیادی بلیط مجانی به اشخاص مختلف که بیشتر آن‌ها بهائی بودند و یا از دوستان خود او به شمار می‌رفتند داده و روی برخی از آن‌ها نیز قیمت ذکر شده و مبالغ مذکور به حساب شرکت منظور نگردیده است (مدارک در شرکت موجود است) رسیدگی فرمائید تا حقیقت مکشوف شود.

4- از هتل‌های شرایتون در تهران و کورش و داریوش در شیراز و هتل بندرعباس مبالغی هنگفتی برداشت و سوءاستفاده نموده است دلیل صحت این امر آن که هتل بندرعباس که هیچگاه جای خالی نداشته و ندارد. معهذا در بیلان سالیانه مبلغ هنگفتی ضرر نشان داده که این زیان ساختگی است.

5- در خرید هواپیمای بوئینگ و همچنین اشیاء و لوازم یدکی هواپیما مبالغ هنگفتی رشوه گرفته شده که باید مورد رسیدگی قرارگیرد برای تائید این موضوع فتوکپی یکی از مجله‌های خارجی که در آن به طور صریح پرداخت مبلغ 7 میلیون و سیصد هزار دلار به عنوان رشوه درج شده است، پیوست تقدیم می‌گردد و این مبلغ تا سال ۱۹۷۱ بوده که بعد از آن هم مسلماً این روش ادامه داشته و سوءاستفاده از خرید هواپیما و لوازم یدکی آنقدر زیاد و حیرت‌آور است که واقعاً انسان تعجب می‌کند که به چه جرأت و جسارت به این قبیل مفاسد اقدام شده است .

6- در بیوتی‌شاپ[آرایشگاه، سالن زیبائی] واقع در فرودگاه مهرآباد که منبع عطیم درآمد است تیمسار خادمی به طور غیر مستقیم شریک و سهیم می‌باشد.

7- عده زیادی بهائی بیکار را در کشورهای اروپا و امریکا به عناوین مختلف به خدمت گماشته و حقوق‌های گزاف از شرکت هواپیمایی می‌گیرند در حالی که هیچگونه کار و مسئولیت واقعی اداری که مورد نیاز شرکت باشد ندارند صورت اسامی آن‌ها در شرکت هواپیمائی ملی موجود است و ممکن است از مدیرعامل فعلی خواسته شود.

8- از کترینگ (تهیه مواد غذایی برای هواپیما) در سال مبالغ هنگفتی سوءاستفاده می‌شود که باید رسیدگی گردد.

9- مبالغ زیادی پول به سازمان‌های بهائی‌ها در خارج از کشور و از طریق ارسال خواربار و پول و کتاب مجانی به حساب شرکت فرستاده است.

10- رسیدگی به حساب‌های چارتر و هواپیماهای خارجی که مورد سوءاستفاده قرار گرفته حائز اهمیت ویژه است.

۱۱- شایع است در شرکت کامپیوتر که در آن به طور غیرمستقیم نفع می‌برد کامپیوترهای مورد نیاز شرکت را به قیمت‌های گزاف اجاره کرده است.

۱۲- در اکثر قراردادهای خرید که نمونه آن با مدرک ارائه شد، مبالغ هنگفتی سوءاستفاده شده است که رسیدگی به آن‌ها به وسیله بازرسان و حسابداران قسم خورده بایستی عملی شود.

۱۳- در شرکت‌های هواپیمائی ارتاکسی و ارسرویس و هلی‌سرویس و هور آسمان و هلی‌کوپتر ایران و شرکت خدمات ویژه سهامدار است که روی زرنگی سهام را به نام افراد دیگر کرده و این عمل با آن که از طرف شاهنشاه آریامهر اکیداً منع شده معهذا علیرغم اوامر ملوکانه بدان مبادرت نموده است و برای پیشرفت کار شرکت‌های نامبرده و استفاده خود و به استفاده رسانیدن آن‌ها به ضرر شرکت هواپیمائی ملی به آن‌ها برخلاف قانون کمک نموده که مدارک موجود است.

توضیح آن که کلیه فعالیت‌های حمل و نقل هوائی طبق قانون در انحصار شرکت هواپیمائی ملی ایران میباشد و طبق نص صریح ماده 5 قانون تأسیس شرکت هواپیمائی ملی ایران مصوب 25 تیر ۱۳45 و تبصره‌های ۱ و ۲ ماده مذکور شرکت‌هائی که ظرفیت هواپیمای آن‌ها کمتر از میزان مقرر در قانون می‌باشد در صورتی بین شهرستان‌های ایران می‌توانند به حمل و نقل هوائی مبادرت کند که شرکت هواپیمائی قادر به انجام آن‌ها نباشد در حالی که آقای خادمی برای استفاده‌های شخصی بر خلاف نص صریح قانون موافقت نموده است که شرکت ارسرویس و پارس‌ار و شرکت هورآسمان و غیره فعالیتی را که طبق قانون در انحصار شرکت هواپیمائی ملی ایران است، آن‌ها انجام دهند و آن شرکت‌ها هم اکنون استفاده‌های بسیار می‌برند وشرکت هواپیمائی ملی ایران که قدرت آن برای تأسیس سرویس‌های مورد نیاز داخل کشور کاملاً محسوس می‌باشد و از مدیرعامل فعلی می‌توان تحقیق کرد عملاً از این بهره برداری‌های قانونی که به نفع ملت است محروم شده است و عجیب‌تر آن که بعضی از شرکت‌های مذکور برخلاف قانون با هواپیماهای سنگین‌تر از وزن مجاز قانونی به حمل و نقل مسافر و بار در داخل کشور می‌پردازند و نکته قابل توجه و بررسی و رسیدگی این است که برخلاف نص صریح قانون تأسیس هواپیمائی کشوری و ماده 5 قانون شرکت هواپیمائی ملی ایران، به شرکت هواپیمائی ارسرویس که در آن علی‌محمد خادمی ذینفع می‌باشد اجازه داده است که با هواپیمائی که ظرفیت آن‌ها زائد بر میزان مندرج در قانون است عمل حمل و نقل را در داخل کشور انجام دهد که اکنون می‌دهد و این به زیان شرکت هواپیمائی ملی و برخلاف نص صریح ماده 5 قانون تأسیس شرکت هواپیمائی ملی است.

14- شخصی به نام فاتح که از منصوبان ایشان است با حقوق گزاف که از شرکت هواپیمائی ملی می‌گیرد ظاهراً برای رسیدگی به امور شعب و نمایندگی‌های هواپیمائی در امریکا و در باطن برای رتق و فتق کارهای شخصی (خرید املاک، جابه جا کردن پول‌ها در بانک‌ها، دریافت رشوه‌های کلان و امور غیرمشروع دیگر) استخدام کرده است.

۱5- آقای خادمی در شروع به کار ثروتی نداشته در حالی که اکنون میلیون‌ها ثروت به صورت نقد در بانک‌های خارج و مزارع و ساختمان‌ها و غیره در امریکا دارا می‌باشد (آقای فاتح را بخواهند ببینند مأموریت او در امریکا چه می‌باشد).

۱6- برای این که بتوانند بیلان‌های سالیانه مجعول را که باید به امضاء آقایان مجیدی و انصاری نمایندگان دولت می‌رسید و مورد تصویب قرار می‌گرفت، عملی گردد برادر آقای مجیدی وزیر مشاور پیشین و رئیس سازمان برنامه را به عنوان رئیس ایستگاه هواپیمائی ملی ایران در پاریس منصوب و حقوق گزافی از بیت‌المال به عنوان حق و حساب به او یرداخت می‌کند.

۱۷- در شرکت هواپیمایی ایران سوء استفاده‌ها به وسیله رؤسای مالی و رئیس روابط عمومی، رئیس کترینگ شرکت انجام می‌شده که تعقیب آن‌ها هم به نام معاونین جرم مورد استدعاست.

۱۸- از آژانس‌های هواپیمائی پول‌های گزافی گرفته می‌شده و یا عده‌ای از آن‌ها در باطن شرکت داشته و برای گرفتن این آژانس‌ها افراد رشوه‌های کلان داده‌اند.

۱۹- بیش از ۱۰0۰ بهایی از آن جمله برادر زن خود را به مشاغل مختلفه در شرکت هواپیمائی ملی استخدام نموده و حقوق‌های گزافی به آن‌ها می‌پرداخته که اکثراً کار و شغل مورد نیاز شرکت را نداشته‌اند.

کلیه مراتب بالا حقیقت دارند و دفاتر و اسناد شرکت هواپیمائی طی ایران حاکی از آن‌هاست که بایستی به وسیله بازرسان و حسابرسان قسم خورده رسیدگی شود تا ساختگی بودن اسناد و مدارک و بیلان سالیانه و مراتب بالا مدلل گردد و البته می‌توان از مدیر عامل فعلی شرکت نسبت به رسیدگی مراتب بالا تحقیق فرمایند. ضمناً توجه به مندرجات مجلات و جرائد خارجی نیز حائز اهمیت است.

با تقدیم احترامات فائقه

سیدباقر مهنا رئیس پیشین بازرسی سازمان هواپیمایی کشوری

آدرس: خیابان آمل، پلاک ۹۰، تهران



سپهبد محمدعلی خادمی رئیس بهائی هواپیمائی ملی ایران






محمدعلی خادمی در کنار شاه، فرح و جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا


محمدعلی خادمی در کنار همسر و پسرش


 

تعداد مشاهده: 13391


مطالب مرتبط

تقویم تاریخ

کانال‌های اطلاع‌رسانی در پیام‌رسان‌ها

       
@historydocuments
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.