ارتباط «سید حسن تقی زاده» از عناصر وابسته به سیاست انگلستان با «علی امینی» از مهرههای آمریکا در سال 1337، موضوع سند زیر است. بر اساس این سند «محمدرضا پهلوی» از تقیزاده خواسته است که به کشور بازگشته و ریاست مجلس سنا را بر عهده بگیرد. منبع ساواک معتقد بود که: «تقی زاده که از زمان توقیف ظهیر الاسلام از شاهنشاه رنجیده خاطر شده و با آقای دکتر اقبال نیز میانه خوبی ندارد در صورت تصدی ریاست مجلس سنا از نظر پارلمانی اشکالاتی برای دولت ایجاد خواهد نمود.» البته در این دوران درگیری میان دو جریان وابستگان به آمریکا و انگلیس را داریم. خصوصاً جریان انگلیسی احساس میکردند آمریکائیان پس از کودتا میخواهند سلطه مطلق داشته باشند.
استفاده از مفاهیم دینی قابل تعمیم به همه ادوار و زمانها باعث میشد تا در جریان نهضت حضرت امام(ره) بسیاری از روحانیون و وعاظ از مساجد برای فعالیت سیاسی نهایت استفاده را ببرند. در این مجالس در بسیاری از موارد سخنرانان با کنایه و ابهام رژیم پهلوی و محمدرضا شاه را با حکومتها و سلاطین جابر تشبیه کرده و از این طریق مردم را نسبتاً به شیوهی حکومت رژیم آشنا میکردند. در سند زیر در سال 1345، منبع ساواک گزارش کرده است که حجتالاسلام انزابی در اعتراض به برخی از سیاستهای فرهنگی رژیم پهلوی «رشته سخن را از امام حسین و یزید شروع نموده» و سپس به انتقاد پرداخته است. در پایان سند آمده است: «سخنرانی آقای انزابی توأم با احساسات بوده به طوری که احساسات حاضرین در جلسه را برمیانگیخت.»
سند زیر بر مبنای شنود مکالمات شهید آیتالله صدوقی(ره) تنظیم شده است. موضوع این مکالمه قطعیت خبر هجرت حضرت امام(ره) به پاریس است. کتاب شنود مکالمات آیتالله صدوقی(ره) (مرکز بررسی اسناد تاریخی، 1395، دو جلدی) اطلاعات مفصلی در این زمینه وجود دارد.
1) روحانیت انقلابی و مردم با حساسیت و نگرانی پیگیر رویدادهای مهاجرت حضرت امام به پاریس بودند.
2) حضرت آیتالله صدوقی، مستمراً و به شکلی ویژه در جریان مهاجرت حضرت امام از عراق به فرانسه بودند از این رو محل رجوع جریانها و شخصیتهای داخلی برای اطلاع از روند مهاجرت حضرت امام بودند.
3) روحانیت انقلابی ضمن آن که ارتباط خود را با رهبری حضرت امام همچنان پویا نگه داشته بودند، درصدد ارسال تلگرافها و انجام اقداماتی بود تا دولت فرانسه را نسبت به اهمیت هجرت حضرت امام به آن کشور آگاه کند. روحانیت همچنین خواستار نقشآفرینی اصناف در این خصوص بود.
4) طبق گزارش ساواک روزانه 2000 تلگراف جهت حضرت امام ارسال میشد و این نشانگر حضور میلیونی جامعه، خاصه شخصیتهای روحانی و انقلابی در دفاع از رهبری است.
5) مسلماً این تلگرافها امروز میتواند به عنوان یکی از منابع تاریخنگاری همچون دیگر اسناد و منابع مورد بهرهبرداری قرار گیرد.