امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: در دگرگونی‌های دنیا عبرت است. غررالحکم، جلد 4، صفحه 395، به نقل از آثارالصادقین، آیت‌الله احسان‌بخش.

آن قدری که تاریخ به ما گفته است، در چند نهضت که در ایران واقع شد، نهضت تنباکو، نهضت مشروطه، قضیه پانزده خرداد، نقش زن‌ها بالاتر از مردها اگر نبود، کمتر نبود. امام خمینی(قدس سره)، صحیفه امام، ج 18، ص 402.

 

اسناد بدون شرح

استقلال و مناعت طبع مرجعیت شیعه


تاریخ انتشار: 07 آبان 1403


 عطف به شماره 10252/ 316 ـ 47 /1 /21
شیخ عیسی (حاکم بحرین) در ملاقات خود با آیت‌الله حکیم به یکی از همراهانش دستور می‌دهد که مبلغی در اختیار آیت‌اله مزبور قرار دهد و چند بسته اسکناس ده دیناری در جلو آیت‌اله حکیم می‌گذارند، لکن آیت‌اله به نامبرده اظهار می‌دارد ما احتیاجی به پول نداریم و چون شیخ عیسی میهمان هستند اگر احتیاج به پولی داشتند در اختیارشان خواهیم گذاشت و از قبول پول خودداری نموده است.
سیدیوسف حکیم فرزند آیت‌اله حکیم در این مورد اظهار داشته که شیخ عیسی نگفته که چه مبلغی قصد داشته به پدرش بدهد ولی از روی حجم بسته اسکناس‌ها تخمین زده می‌شود که در حدود 25 هزار دینار عراقی بوده است.
ملاحظات: آیت‌اله حکیم در موقع ملاقات با شیخ عیسی یک جلد کلام‌اله مجید به نامبرده هدیه نموده است. شبرنگ
شبرنگ 47 /2 /28
در ساعت 1130 روز 47 /5 /15 به بخش 316 واصل گردید.

 

از: 316              

به: شمعدان [عراق]


درباره: شیخ عبدالجلیل جلیلی
نامبرده بالا که اخیراً از شمعدان مراجعت نموده اظهار داشته در محضر آیت‌الله حکیم حاضر و ناظر بوده است که شخصی از طرف امیر بحرین مبلغ پنج میلیون ریال به آیت‌اله حکیم می‌دهد لیکن مشارالیه از دریافت وجه مزبور خودداری می‌نماید. نماینده امیر بحرین اظهار داشته این پول را صرف احداث بیمارستان بنمائید ولی باز هم آیت‌اله حکیم از دریافت وجه خودداری می‌نماید. گفته شده این وجه به دستور آذرفروز برای توجه محافل روحانی و تحبیب آیت‌اله حکیم فرستاده شده که نظر او را نسبت به بحرین و علیه ماه [ایران] آماده نماید. دستور فرمائید در مورد صحت و سقم مراتب فوق به نحو غیرمحسوس تحقیق و نتیجه را اعلام دارند. ک






آیت‌الله العظمی سید محسن حکیم


 

تعداد مشاهده: 8497


مطالب مرتبط

تقویم تاریخ

کانال‌های اطلاع‌رسانی در پیام‌رسان‌ها

       
@historydocuments
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.