امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: در دگرگونی‌های دنیا عبرت است. غررالحکم، جلد 4، صفحه 395، به نقل از آثارالصادقین، آیت‌الله احسان‌بخش.

آن قدری که تاریخ به ما گفته است، در چند نهضت که در ایران واقع شد، نهضت تنباکو، نهضت مشروطه، قضیه پانزده خرداد، نقش زن‌ها بالاتر از مردها اگر نبود، کمتر نبود. امام خمینی(قدس سره)، صحیفه امام، ج 18، ص 402.

 

مجموعه یاران امام (ره)

حجت‌الاسلام و المسلمین علی دوانی

سال انتشار: 1396
تعداد صفحات: 359
شابک: 978-600-149-063-7

قیمت: 200000 ریال

استاد علی دوانی از جمله علمائی است که در دو حوزه‌ی علم و مبارزه در طول نهضت حضرت امام(ره) حضور و نقش فعالی داشته است. ایشان از اولین کسانی بود که ضرورت تدوین نهضت روحانیون و حضرت امام(ره) را احساس کرد و به همین دلیل نیز از همان آغاز دهه‌ی 40 تحت کنترل و نظارت ساواک قرار گرفت. این کتاب پنجاه و سومین اثر از مجموعه‌ی یاران امام است که به این عالم ربانی اختصاص دارد. ناشر در سخن آغازین خود می‌نویسد:

« اسناد این مجموعه علاوه بر نشان دادن چگونی پیوستن حجت‌الاسلام دوانی به نهضت امام خمینی(ره) به خواننده این امکان را می‌دهد تا مسیر حرکت انقلابی استاد را در سال‌های پرفراز و نشیب دهه 40 و 50 را دنبال کرده و در جریان دیدگاه‌ها و مواضع ایشان قرار گیرد

روند کلی اسناد به رغم برخی اشتباهات منابع ساواک که در ثبت سخنرانی‌های استاد دچار آن شده‌اند، حاکی از شجاعت و اعتقاد استاد دوانی به اندیشه‌ها و آرمان‌های امام خمینی(ره) بوده و بیانگر موقعیت برجسته‌ی این عالم بزرگوار می‌باشد.»

پس از سخن ناشر مقدمه‌ی کتاب نگاهی است به سیر زندگی و مبارزات حجت‌الاسلام دوانی که از تولد تا رحلت را در بر می‌گیرد. پس از این مقدمه‌ی نسبتاً جامع، اسناد پرونده استاد دوانی به ترتیب تاریخ و با گویاسازی‌های مناسب ارائه شده است. اولین سند کتاب مربوط است به 21 / 8 / 1341 و آخرین سند کتاب نیز گزارشی است راجع به برگزاری مراسم ختم شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی در 24 / 8 / 1356 که در آن استاد دوانی سخنرانی کرده است.

پس از اسناد، فهرست اعلام و تصاویری از حالات و مقاطع مختلف استاد دوانی ارائه شده است که برای علاقمندان به تاریخ معاصر می‌تواند جالب باشد.

تعداد مشاهده: 8467


تقویم تاریخ

کانال‌های اطلاع‌رسانی در پیام‌رسان‌ها

       
@historydocuments
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.