امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: هرکس عبرت گرفتن را بشناسد چنان است که در میان گذشتگان و پیشینیان زندگانی کرده باشد. (غررالحکم، ج 2، ص 688، به نقل از آثارالصادقین، آیت‌الله احسان بخش). اساس استضعاف ملت‌ها از خودشان و از قدرتمندان بین خودشان بوده. امام خمینی(قدس سره)، صحیفه امام، ج 16، ص 22.

اسناد بدون شرح

اطاعت مردم از امام خمینی (ره) در برگزار نکردن جشن‌های سوم و پانزده شعبان سال 1357


تاریخ انتشار: 16 دي 1397


گزارش خبر

موضوع : عدم برگزارى مراسم جشن روز تولد امام حسین

 

روز سوم شعبان که روز تولد امام حسین است همه ساله در قم جشنهاى مفصلى­برگزار می‌شد که مهمترین آن جشن جامعه مبلغین است که در حسینیه آیت‌اله ­نجفى گرفته می‌شد ولى امسال که سوم شعبان مصادف بود با 18 / 4 / 37 هیچ خبرى­از جشن در قم نبود، شهر یک پارچه سکوت بود، حتى بعضى از کسبه‌ها چراغهائى­که جلو مغازه‌شان هر شب روشن بود خاموش کرده بودند. و این به دستور خمینى ­است که در اعلامیه‌اش دستور داده از برگزارى جشنهاى مذهبى خوددارى کنند و­ به طوری که شنیده شده مراجع قم هم قرار است براى نیمه شعبان اعلامیه بدهند که ­چراغانى نباشد.

نظریه شنبه: در نیمه شعبان تولد امام زمان که هر سال سه روز مفصلاً چراغانى ­می‌شد امسال قرار است که جشن و چراغانى نباشد این برنامه که ملت پیش­گرفته‌اند و این عدم برگزارى مراسم جشنهاى مذهبى اتحاد مردم را در طرفدارى ­از مراجع می‌رساند لذا باید دولت نیز اقدامى انجام دهد که ملت را به طرف خود جلب ­نماید.

نظریه یکشنبه: مفاد گزارش صحیح و نظریه شنبه مورد تائید است. اعلامیه خمینى­در مورد عدم برگزارى جشنهاى مذهبى در قم تاثیر زیادى داشته و مراجع قم را­ تحت‌الشعاع قرار داده لذا آنها هم آن طور که به عرض رسیده در عید مبعث جلوس­ نکردند و برگزارى عید مبعث را کجدار و مریز انجام دادند و تولد امام حسین را هم ­که اصلاً نگرفتند، این به خاطر تحت فشار قرار داشتن از جانب بازاریان متعصب­ است که اکثر طرفدار خمینى هستند با این حساب بعید است که نیمه شعبان و تولد­ امام زمان را جشن بگیرند ولى اعلامیه هم در زمینه عدم برگزارى جشن نخواهند ­داد.[1] شراره

نظریه سه شنبه: نظریه یکشنبه مورد تائید است. کیاوش

 

پی‌نوشت‌ها:


[1]. «دولت که کوشیده بود از­اعیاد سوم و نیمه شعبان ­منتهاى استفاده را بکند ناگهان ­با پیام آیت‌اللّه‌ خمینى روبه‌رو ­شد که از مسلمانان­ مى‌خواست از برگزارى جشن­ در این روزها خوددارى کنند.­ آن سال (1357) تنها سالى ­شاید در تمام هزار سال اخیر  بود که در روز پانزدهم شعبان­جشنى برپا نشد.» (از سید­ضیاء تا بختیار  /  ص 756)




منبع: انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، جلد هفتم، صفحه 188، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1379.
 

تعداد مشاهده: 83


نظر شما

 
نام:
نظر:

تقویم تاریخ

کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.