خودداری از برگزاری جشن نیمه شعبان در سال 57 در اعتراض به جنایات رژیم پهلوی
تاریخ انتشار: 28 تير 1401
موضوع: جشن چراغانى نیمه شعبان
پیشنماز مسجد حسینآباد به نام اعتماد پس از ختم نماز مغرب و عشا به چند نفر از حاضرین از جمله حاج احمد عسگرى و محمود نقرهچى و حسین رجبى و حاج عباس لویزانى که گردانندگان امور مسجد فوق میباشند اظهار داشت که به علت این که برادران ما را در قم ـ تبریز کشتند ما عزادار میباشیم لذا از برگزارى جشن در نیمه شعبان خوددارى خواهیم نمود.
نظریه شنبه: خبر صحت دارد و موارد اشاره شده مورد اعتراض حسین رجبى واقع لکن حاج احمد عسگرى و محمود نقرهچى و حاج عباس لویزانى اظهارت اعتماد را تائید نمودند.
نظریه یکشنبه: خبر به احتمال قوى صحت داشته و شنبه توجیه گردید تا در جریان اقدامات نامبردگان واقع هرگونه خبر مکتسبه را گزارش نماید. توسل
نظریه سهشنبه: نظریه یکشنبه مورد تائید بوده و در اجراى اوامر صادره مراقبتهاى لازم در این زمینه معمول و نتایج حاصله مستمراً به استحضار خواهد رسید. برهان
نظریه 20 ه ش: نظریه سه شنبه تائید میگردد.
*****
موضوع: اظهارات محمدعلى عالمى و سید محمدرضا شاهچراغى
ساعت 900 صبح مورخه 24 / 4 / 37 در حضور چند تن از مدرسین و طلاب مدرسه علمیه صادقیه محمد على عالمى و سید محمد شاهچراغى[1] پیرامون جشن نیمه شعبان صحبت به میان آورده و ابتدا عالمى اظهار داشت: آقاى خمینى اعلامیه داده که در سوم و نیمه شعبان جشن نگیرند و به دنبال وى شاهچراغى صحبتهاى وى را تائید و آن هم تأکید نمود که جشن گرفته نخواهد شد در همین موقع عالمى گفت چرا جلو مسجد نجفى را پرچم زدهاند، نباید جشنى بگیرند.
نظریه شنبه: خبر صحت دارد.
نظریه یکشنبه: با توجه به دسترسى و صداقت شنبه خبر صحت دارد ضمناً از محمدعلى عالمى اخیراً رفع ممنوعیت از منبر به عمل آمده که با توجه به دستورالعملهاى صادره در مورد تماس روحانیون 14 ه با وى تماس و او را در این زمینه راهنمائى و توجیه نمود معالوصف ارشادات 14 ه در وى مؤثر نبوده و کماکان به رویه خلاف خود (مخالفت با رژیم و طرفدارى از خمینى) که نشانگر افکار مضره وى میباشد، ادامه میدهد و شاهچراغى نیز که از روحانیون افراطى و فرصتطلب منطقه میباشد کماکان به فعالیت ضد امنیتى خود (تحریک و مسموم نمودن افکار مردم) ادامه میدهد. حاضر
نظریه سه شنبه: نظریه یکشنبه تائید میگردد. توحید
نظریه 14 / ه: در حال انتقال است.
*****
موضوع: پخش اعلامیه
روز 24 / 4 / 37 دو برگ اعلامیه به امضاء خمینى یکى تکثیر از جامعه اصناف بازار تهران و دیگرى تکثیر از فجر اسلام مربوط به عدم برگزارى چراغانى نیمه شعبان در منازل خیابان امیر کبیر از زیر درب به داخل منازل انداختهاند.
نظریه شنبه: نظرى ندارد.
نظریه یکشنبه: شنبه مورد اعتماد است و خبر فوق صحت دارد. ضمناً اعلامیههاى موصوف به پیوست ایفاد میگردد. قهرمان
نظریه چهارشنبه: نظریه یکشنبه مورد تائید میباشد. از اعلامیه مزبور قبلاً ایفاد گردیدهاست. سپاهى
پینوشتها:
[1] . حجتالاسلام سید محمد شاهچراغى فرزند سیدحسن شاهچراغى عمده تحصیلات خود را در حوزه علمیه قم گذراند. اساتید ایشان مرحوم آیتاللّه بروجردى، موسوى،گلپایگانى و مرتضى حائرى بودند. حجتالاسلام شاهچراغى به درخواست مردم سمنان و توصیه آیتاللّه گلپایگانى پس از پایان تحصیلات خود به شهرسمنان رفت و در مسجد عابدینه به اقامه جماعت و نشر احکام دین اشتغال ورزید.
تعداد مشاهده: 6874