برگزار نشدن جشن تولد امام حسین(ع) و نیمه شعبان به دستور امام خمینی(ره) در سال 1357
تاریخ انتشار: 28 تير 1400
شماره: 5583 / 21 تاریخ: 24 / 4 / 37 [1357]
موضوع: عدم برگزارى مراسم جشن روز تولد امام حسین
روز سوم شعبان که روز تولد امام حسین است همه ساله در قم جشنهاى مفصلى برگزار میشد که مهمترین آن جشن جامعه مبلغین است که در حسینیه آیتاله نجفى گرفته میشد ولى امسال که سوم شعبان مصادف بود با 18 / 4 / 37 هیچ خبری از جشن در قم نبود، شهر یک پارچه سکوت بود حتى بعضى از کسبهها چراغهائى که جلو مغازهشان هر شب روشن بود خاموش کرده بودند. و این به دستور خمینى است که در اعلامیهاش دستور داده از برگزارى جشنهاى مذهبى خوددارى کنند و به طوری که شنیده شده مراجع قم هم قرار است براى نیمه شعبان اعلامیه بدهند که چراغانى نباشد.
نظریه شنبه: در نیمه شعبان تولد امام زمان که هر سال سه روز مفصلاً چراغانى میشد امسال قرار است که جشن و چراغانى نباشد این برنامه که ملت پیش گرفتهاند و این عدم برگزارى مراسم جشنهاى مذهبى اتحاد مردم را در طرفدارى از مراجع میرساند لذا باید دولت نیز اقدامى انجام دهد که ملت را به طرف خود جلب نماید.
نظریه یکشنبه: مفاد گزارش صحیح و نظریه شنبه مورد تائید است. اعلامیه خمینى در مورد عدم برگزارى جشنهاى مذهبى در قم تأثیر زیادى داشته و مراجع قم را تحتالشعاع قرار داده لذا آنها هم آن طور که به عرض رسیده در عید مبعث جلوس نکردند و برگزارى عید مبعث را کجدار و مریز انجام دادند و تولد امام حسین را هم که اصلاً نگرفتند این به خاطر تحت فشار قرار داشتن از جانب بازاریان متعصب است که اکثر طرفدار خمینى هستند با این حساب بعید است که نیمه شعبان و تولد امام زمان را جشن بگیرند ولى اعلامیه هم در زمینه عدم برگزارى جشن نخواهند داد.[1] شراره
نظریه سه شنبه: نظریه یکشنبه مورد تائید است. کیاوش
پینوشت:
[1] . «دولت که کوشیده بود از اعیاد سوم و نیمه شعبان منتهاى استفاده را بکند ناگهان با پیام آیتاللّه خمینى روبهرو شد که از مسلمانان مىخواست از برگزارى جشن در این روزها خوددارى کنند. آن سال (1357) تنها سالى ـ شاید در تمام هزار سال اخیر ـبود که در روز پانزدهم شعبان جشنى برپا نشد.» (از سید ضیاء تا بختیار، ص 756)
تعداد مشاهده: 5605