امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) فرمودند: عبرت‌ها چه بسیارند و عبرت‌گیری و پندپذیری چه اندک است. قصارالحکم، صفحه 118، به نقل از آثارالصادقین، آیت‌الله احسان‌بخش.

ما را در طول تاریخ و در سده‌های اخیر از هر پیشرفتی محروم کرده‌اند و دولت‌مردان خائن و دودمان پهلوی خصوصاً. امام خمینی(قدس سره)، صحیفه امام، ج 21، ص 416.

 

شرحی بر اسناد

پرداخت مخارج سفر فراماسونرها


تاریخ انتشار: 21 آبان 1404


فراماسونرى سازمانى مخفى است که با استفاده از روابط پیچیده و پنهانى میان اعضاى‌خود، از نفوذ و قدرت فراوانى در امور سیاسى، اجتماعى، اقتصادى و فرهنگى کشورهاى مختلف برخوردار می‌باشد. کلمه «فراماسون» کلمه ایست با ریشه‌فرانسوىFrancـmacon macon ـ که در زبان انگلیسى Free masonگفته مى‌شود. این عبارت معناى لفظى بناى آزاد دارد.

این گروههاى صنفى از آنجا که داراى تخصصهاى ویژه بودند و از این راه درآمدهاى خوبى مى‌اندوختند. اندک اندک در زمره اقشار مهم و با نفوذ اجتماع درآمدند و هم اینان در پایه‌گذارى تمدن بورژوازى اروپا پس از رنسانس تأثیر بسیار داشتند. قدرت نفوذ جایگاه بنایان آزاد در جامعه اروپا تا آنجا رسید که بسیارى از ثروتمندان و قدرتمندان اروپا با آن که بنا و معمار نبودند در انجمنهاى این صنف عضو مى‌شدند و با ایشان ارتباط بر قرار مى‌کردند. رفته رفته انجمنهاى مخفى بنایى به انجمنهایى بدل شد که بنایان در آن در اقلیت بودند و بیشتر اعضاى آن را ثروتمندان و قدرتمندان تشکیل مى‌دادند.

با گسترش روز افزون انجمنهاى فراماسونرى (که در اصطلاح «لژ»هاى فراماسونرى خوانده مى‌شدند) ضرورت ایجاد یک تشکیلات منظم و منسجم که محصول اتحاد لژهاى مختلف باشد احساس شد از این رو در سال 1717 م (1096 ش) چهار لژ مهم انگلستان طى یک گردهمایى مهم که در لندن برگزار شد با اتحاد خویش لژ اعظم انگلستان را تشکیل دادند. همچنین در این گردهمایى مواد مهمى نیز به تصویب رسید؛ از جمله این که حقوق فراماسونرى از این تاریخ به بعد فقط به گروه بنایان عملى محدود نخواهد بود. بلکه هر فردى که لیاقتش در لژهاى قانونى به اثبات برسد مى‌تواند به سلک ماسونى در آمده و از حقوق آن استفاده کند. و این اعلام رسمى آغاز دوره‌اى جدید در تاریخ فراماسونرى بود که اصطلاحا فراماسونرى نظرى یا نمادین خوانده مى‌شود.

بعدها لژهاى اعظم دیگرى در کشورهاى مختلف اروپا از جمله فرانسه، اسکاتلند، آلمان و اسپانیا تشکیل شد. لژهاى فراماسونرى که متأثر از افکار دوره رنسانس اروپا و برابر با نیازهاى روزگار خود شعار «آزادى، برابرى و برادرى» را برگزیده بودند، در اروپا قدرت فراوانى یافته و در صدر قواى استعمارگر اروپایى به کشورهاى پیرامونى و مستعمره نیز راه یافتند در کشورهاى مستعمره لژه‌هاى فراماسونرى با جذب اقشار مختلف مردم خصوصا روشنفکران و نخبگان جامعه از ایشان براى تثبیت نفوذ و قدرت استعمارى خود بهره مى‌جستند.

در کشور ما نخستین لژ فراماسونرى در سال 1324 ق مطابق با 1907 م تحت عنوان «لژ بیدارى ایران» در تهران شکل گرفت. پیش از این تاریخ بسیارى از ایرانیان در خارج از کشور به عضویت لژهاى فراماسونرى در آمده بودند و حتى برخى از ایشان چون میرزا ملکم خان ناظم الدوله به تلاشهایى نافرجام براى تشکیل یک لژ فراماسونرى در ایران دست زده بودند. اما لژ بیدارى ایران نخستین لژ وسیعى و قانونى فراماسونرى بود که به شکل مخفیانه در ایران آغاز به کار کرد. این لژ ماهیتى فرانسوى داشت و تحت نظر لژ شرق اعظم (گرانداوریان) فرانسه فعالیت مى‌کرد.

بعدها در دوره حکومت پهلوى پدیده فراماسونرى در ایران گسترش بسیارى پیدا کرد و لژهاى متعددى با هویتهاى فرانسوى، انگلیسى، اسکاتلندى، آلمانى و احتمالاً آمریکایى در شهرهاى مختلف تأسیس و فعالیت مى‌کردند. از آغاز شکل‌گیرى رسمى پدیده فراماسونرى در ایران تا پیروزى انقلاب اسلامى بیشتر دولتمردان و سیاستمداران ایران وابسته به لژهاى فراماسونرى بودند و به عبارت دیگر بخش مهمى از سیاست و دولت در ایران توسط ماسونها اداره مى‌شد.

فراماسونها معمولاً در ظاهر بر موازین اخلاقى و انسانى بسیار تأکید مى‌کنند و لژهاى خود را انجمنهایى علمى اخلاقى به شمار مى‌آورند. لکن در عمل براى دستیابى به اهداف خود که از اهداف لژهاى مادر ـ در کشورهاى استعمارگر ـ جدا نیست، دست به هر عملى مى‌زنند. تشکیلات سازمانى فراماسونرى در کشورهاى پیرامونى به گونه‌اى عمل مى‌کنند که اعضاى آنها خواسته یا ناخواسته به مهره‌هایى براى پیشبرد اهداف بیگانگان در کشور خود بدل مى‌شوند.

پدیده فراماسونرى با پدیده صهیونیسم و تفکرات یهودى رابطه‌اى تنگاتنگ دارد و تأثیر این رابطه در قوانین و آداب و سنن فراماسونرى به وضوح مشهود است.

*****

نخست‌وزیر بهایی

فراماسونری

 

از طرف لژ اعظم ناحیه ایران وابسته به لژ اعظم اسکاتند دستوری به شرح زیر جهت مسئولین لژ فراماسونری شیراز وابسته به لژ اعظم اسکاتلند صادر گردیده است:

روز 12 / 12 / 47 تعداد بیست نفر (13 نفر مرد و هفت نفر زن) از ماسون‌ها با هواپیمای ملی ایران از اصفهان به شیراز وارد خواهند شد. به کلیه ماسون‌ها اطلاع داده شود تسهیلات لازم برای آنان فراهم نمایند.

ضمناً این عده در 14 / 12 / 47 به تهران مراجعت و کلیه مخارج به عهده برادر هویدا خواهد بود.

ارزیابی خبر:

صحت خبر مورد تأیید می‌باشد.

توضیح:

آقای امیرعباس هویدا[1] نخست‌وزیر یکی از استادان لژ فراماسونری تهران وابسته به لژ اعظم اسکاتلند می‌باشد.

در بولتن مورخ 5 / 12 / 47 درج گردید. 5 / 12

5 / 12 سامعی

 



منبع: آرشیو مرکز بررسی اسناد تاریخی.
 

تعداد مشاهده: 151


مطالب مرتبط

تقویم تاریخ

کانال‌های اطلاع‌رسانی در پیام‌رسان‌ها

       
@historydocuments
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.