امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: در دگرگونی‌های دنیا عبرت است. غررالحکم، جلد 4، صفحه 395، به نقل از آثارالصادقین، آیت‌الله احسان‌بخش.

آن قدری که تاریخ به ما گفته است، در چند نهضت که در ایران واقع شد، نهضت تنباکو، نهضت مشروطه، قضیه پانزده خرداد، نقش زن‌ها بالاتر از مردها اگر نبود، کمتر نبود. امام خمینی(قدس سره)، صحیفه امام، ج 18، ص 402.

 

مجموعه زنان عصر پهلوی

شمس پهلوی

سال انتشار: 1385
تعداد صفحات: 358
شابک: 978-964-8145-39-7

قیمت: 20000 ریال

نام کتاب : زنان دربار به روایت اسناد ساواک ـ شمس پهلوی / کتاب چهارم ناشر : مرکز بررسی اسناد تاریخی چهارمین کتاب از مجموعه کتاب‌های اسنادی «زنان دربار به روایت اسناد ساواک» اسناد شمس پهلوی، اولین فرزند رضاخان و بزرگترین خواهر محمدرضا را در برگرفته است. مقدمه به زندگینامة شمس پرداخته و شئون مختلف زندگی او را، به اختصار و عمدتاً براساس اسناد همین کتاب بررسی کرده است. یکی از فصول این مقدمه «مسیحی شدن شمس» نام دارد. در این فصل می‌خوانیم: «... مسیحی شدن شمس، جسته و گریخته بین مردم شایعه بود، ولی به صحت و سقم آن چندان اطمینان نداشتند. البته دربار شاهنشاهی نیز علاقه‌ای نداشت که این خبر منتشر شود چون برای خاندان سلطنتی و شاه یک کشور اسلامی، زیبنده نبود که خواهرش به [این] آیین اعتقاد داشته باشد. به همین جهت شاه مستقیماً از عَلَم خواست که در کتمان این قضیه و بی‌ سروصدا بودن آن تلاش کند. چنان که عَلَم در ذیل خاطرات سال 1351 خود چنین می‌نویسد «برنامه سفر شمس به رُم و واتیکان را تقدیم کردم، شاه آن را تأیید کرد، به شرط این‌ که والاحضرت دربارة ملاقاتش با پاپ، زیاد سروصدا راه نیندازد...» اولین سند کتاب که تاریخ19 /6 /1317 را وارد مربوط است به شرکت « اتو طهران (شرکت سهامی) که در آن نسخة حساب مربوط به اتومبیل شمس را که یک سال از آن گذشته و نپرداخته است، مطالبه نموده و آخرین سند هم نامه‌ای است خطاب به کارگزینی وزارت دربار شاهنشاهی در خصوص اعزام مأمور خدمت کار به لوس‌آنجلس برای شمس در تاریخ پنجم آذر سال 57. فهرست اعلام، تصاویر اسناد ضمایم و تعدادی عکس از شمس و اطرافیانش به صورت آلبوم پایان بخش این کتاب است.

تعداد مشاهده: 6808


تقویم تاریخ

کانال‌های اطلاع‌رسانی در پیام‌رسان‌ها

       
@historydocuments
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.