امام صادق(ع) فرمودند: از گذشته دنیا عبرت گیرید آیا دنیا برای کسی باقی مانده یا کسی از بلندپایگان یا فرومایگان و دولتمندان و تنگدستان و دوستان و دشمنان در آن پایدار شده است؟ همچنین پیوند آیندگان به گذشتگان همانند پیوند امواج آب‌ها به یک دیگر است. سفینه البحار، جلد 2، صفحه 146، به نقل از آثارالصادقین، آیت‌الله احسان‌بخش.

ذخیره تاریخ گذشته و حوادث گذشته را از عزیزترین ذخایر بدانید. آن را مبادا مورد غفلت قرار دهید که این غفلت، خسارت‌های بزرگی به بار خواهد آورد. مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه- 1378/6/24

اسناد بدون شرح

بیانات آیت‌الله سید علی خامنه‌ای(مقام معظم رهبری) علیه انجمن حجتیه در سال 1353


تاریخ انتشار: 18 تير 1402


به: 312                                                                                      شماره: 17289 /9 ه‌

از: 9/ ه‌                                                                                        تاریخ: 15 /10 /53

 

موضوع: سیدعلی خامنه‌ای

ساعت 1730 روز 13 /10 /53 یادشده پس از اتمام نماز جماعت در مسجد امام حسن متن عربی قسمتی از خطبه چهل و دوم نهج‌البلاغه را قرائت و اظهار داشته: «البته خطبه‌های نهج‌البلاغه صرفاً یک سخنرانی نیست که در برابر یک جمعیت یا گروه خاصی ایراد شده باشد. این خطبه را به دو نوع معنی کرده‌اند اولی یک معنای عوامانه است و یک معنی دیگر هم دارد که بحث خواهیم کرد برای این که به معنای واقعی خطبه پی ببریم لازم است ببینیم علی در این خطبه با چه کسانی دارد صحبت می‌‌کند این خیلی مهم است و در معنای سخن تأثیر دارد. اگر ببینیم علی با چه کسی صحبت می‌‌کند ممکن است طرف صحبت افراد باشند که مخالف هستند، گاهی ممکن است طرف صحبت کسانی باشند که از مسیر اصلی منحرف شده‌اند و گاهی ممکن است این صحبت در میدان سربازگیری جهت بسیج لشکر و افراد جنگنده و آماده حمله به دشمن ایراد شده باشد.

می‌‌گوید: آنچه باعث شده شما از مبارزه دست بردارید دو عامل است چنین چیزی را باعث شده و هر دو عامل در وجود خود شما تمرکز دارد و در خودتان هست. این دو عامل یکی پیروی از هوی و هوس هست که از طریق طغیان غرایز بشری همچون مال دوستی، خودخواهی، جاه‌طلبی، و شهوترانی به وجود می‌‌آید. البته اسلام هم‌چون مسیحیت غرایز را سرکوب می‌کرده[نکرده] است. غرایز باید اشباع بشوند اما هنگامی که پای ایدئولوژی و مکتب در میان هست نبایستی به غرایز توجهی شود چون در اینجا دیگر غرایز مانع از این هستند که به هدف اصلی نزدیک شویم و ما را از هدف اصلی دور می‌‌کند. دیگری آرزوهای دور و دراز است به آن‌هایی که گفته می‌‌شود آقا بیایید جامعه اسلامی تشکیل دهید و آنها می‌‌گویند ما در انتظار ظهور امام زمانیم و [ناخوانا] جامعه اسلامی تشکیل دهیم آن هم جامعه جهانی؛ چون فقط به انتظار اکتفا کرده‌اند. آرزوی آن‌ها دور و دراز است. امید خوب است اما امیدی که مقرون به حرکت نباشد دیگر امید نیست و آرزوی دور و دراز است. البته برای هر دو این عامل و توجیه کردن خود دلایلی هم می‌‌آورند متشرع و متدین دلیل مذهبی می‌‌آورد، روشنفکر دلیل روشنفکر مآبانه می‌‌آورد و عوام هم عوامانه توجیه می‌‌کنند.»

افراد شناخته شده عبارت بودند از افراخته، ضیافتی، شریفیان، مجد.

توضیح چهارشنبه: فرید افراخته دانش‌آموز سابق دبیرستان علم بوده که به علت بی‌انضباطی اخیراً از دبیرستان مزبور اخراج و قرار است در دبیرستان دیگری ثبت نام نماید. ضمناً امیر مجد و محسن شریفیان، شغل پلاستیک فروش، دارای سابقه هستند. آرزو

نظریه 9/ ه‌: در نظر است مدارکی علیه سیدعلی خامنه‌ای جمع‌آوری و در آینده نزدیک نسبت به بازداشت نامبرده اقدام و پرونده‌اش به دادگاه ارجاع گردد.

همان‌طوری که گفتم به فعالیت خامنه‌ای باید خاتمه داد. [دستخط ناصر مقدم]





 

تعداد مشاهده: 4716


مطالب مرتبط

تقویم تاریخ

کانال‌های اطلاع‌رسانی در پیام‌رسان‌ها

       
@historydocuments
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.